جمعه، 26 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا فردگرايي در فرهنگ غرب با اسلام سازگار است؟


پاسخ :
نتايج و دست‎آوردهاي نظري و عملي هر مكتبي بر پايه‎ي جهان‎شناسي و انسان‎شناسي آن صورت مي‎گيرد. اگر دو مكتب در جهان‎بيني و هستي‎شناسي متفاوت باشند، آنچه كه بر اين پايه‎ها بنا مي‎شود ـ گرچه در ظاهر و لفظ به يك نام از آنها ياد شود ـ تفاوت ريشه‎اي خواهند داشت.
بناي فرهنگ غرب بر اومانيسم استوار است؛ يعني اصالت و محوريّت انساني كه از مبدأ و معاد بريده است و چيزي جز خودش را نمي‎بيند و آنچه براي او اهميّت دارد، برآوردن خواسته‎ها و لذت‎هاي مادّي و دنيوي است. جامعه نيز مجموع افراد انساني و امري اعتباري است. پس در مسائل اجتماعي و حقوقي آنچه بايد رعايت شود مصالح فرد و تأمين حداكثر خواسته‎هاي اوست و همواره مصالح و آزادي‎هاي فرد، تقدّم و اولويّت دارد. اين همان فردگرايي است كه به لحاظ نظري در غرب به آن استناد مي‎شود. اگر چه در مقام عمل و اجرا، صد در صد، امكان تحقق ندارد.
از آن‎جا كه اين نظريه به پديد آمدن نظام‎هاي سرمايه‎داري و كاپيتاليستي انجاميد ـ جامعه‎اي كه در آن اقليتي سرمايه‎دار و قدرت طلب، زمام جامعه را به دست مي‎گيرند و ديگر افراد جامعه را به دنبال خواسته‎هاي خود مي‎كشانند ـ عدّ‎ه‎اي براي گريز از ستم‎هاي بسيار و تبعيض‎هاي ناروا در اين نظام‎ها، قايل به اصالت جامعه شدند و تقدم و اولويّت مصالح جامعه را عنوان كردند؛ اين گرايش نيز از همان بستر برخاسته بود و در ناديده گرفتن حقيقت و انكار مبدأ و معاد، مانند گروه اول، بلكه جلوتر بود. در نظام‎هاي مبتني بر اين نظريه، فرد كه عنصر سازنده‎ي جامعه بود، مورد توجّه قرار نگرفت و به نوعي استبداد در حكومت انجاميد كه با طبع اولّيه‎ي انسان و انتظارات فردي سازگار نبود و به همين دليل، تاب نياورد و طرد شد.
در جهان‎بيني الهي، انسان موجودي رها شده در دنيا نيست، بلكه خدا انسان را آفريد تا با بهره‎گيري از استعدادهاي خداداد، حيات محدود دنيا را مقدمه و زمينه‎ي سعادت جاودان آخرت بنمايد.
سعادت و كمال انسان در قرب الهي است كه با اعتقاد و عمل به تعاليم و دستورات دين حاصل مي‎شود. در اسلام، جامعه، بستر رشد و زمينه‎ساز كمال انسان است. در اين بستر، فرد در دوران زندگي، انواع قابليّت‎هاي خود را شكوفا نموده، سعادت خود را رقم مي‎زند.
در مكتب‎هاي غير الهي فردگرا، انگيزه‎اي براي رعايت مصالح ديگران نيست؛ بلكه فرد در حدّ توان، ديگران را در جهت برآورده شدن خواسته‎هاي مادي خود به‎ كار مي‎گيرد. براساس جامعه‎گرايي نيز مبناي معقولي براي از خودگذشتگي و محروميّت فرد به خاطر منافع جامعه، وجود ندارد.
در جهان‎بيني الهي، سعادت و كمال فرد با تأمين مصالح جامعه گره خورده است. هر شخصي در خيرخواهي و دست‎گيري از بندگان خدا و فراهم كردن زمينه‎ي رشد و تعالي جامعه، به دنبال رضايت حق و كمال خويش است. خيرخواهي و مصلحت‎طلبي براي جامعه، نفع و خير فردي نيز به دنبال خواهد داشت؛ لذا بر خلاف جامعه‎گرايي سوسياليستي، از خودگذشتگي براي نفع همگان، غير منطقي و نامعقول نيست، و بر خلاف فردگرايي غربي، انسان‎هاي ديگر را در خدمت هوس‎هاي خود نمي‎خواهد؛ بلكه سعادت حقيقي را براي خود و ديگران طلب مي‎كند. بالاترين جلوه‎ي اين كار، ايثار و شهادت افراد مؤمن است؛ در عين اين كه بالاترين كمال را براي خود رقم مي‎زنند به دنبال اصلاح و سعادت جامعه نيز هستند.
بر اين اساس، در اسلام اصل اين است كه تا حدّ ممكن، خود افراد، داوطلبانه كارها و خدمات اجتماعي را به دست گيرند، تا همه‎ي فعّاليّت‎ها، جنبه‎ي ارزشي يافته، به كمال آنها بينجامد، و در اين نوع فردگرايي اسلامي است كه افراد، صلاح و منفعت خويش را مي‎جويند؛ در نتيجه، جامعه نيز به سلامت و صلاح مي‎رسد و نوعي جامعه‎گرايي نيز محسوب مي‎شود؛ زيرا كمال فرد در رعايت اولويّت و تقدّم مصالح جامعه آشكار مي‎گردد.
اسلام در كنار اين آرمان‎گرايي، واقع‎گرا نيز هست. حكومت اسلامي كه هدايتگر و زمينه‎ساز فعّاليّت‎هاي مثبت فردي و متصدّي كارهاي بر زمين مانده است، همواره در مسير تأمين مصلحت همگاني سير مي‎نمايند و حافظ مصالح كل جامعه است و هيچ‎گاه اجازه نخواهد داد كه عده‎اي سودجو و دنياپرست، امكانات و سرمايه‎هاي جامعه را به سوي خود سرازير نمايند و يا به مصالح معنوي جامعه لطمه وارد كنند كه به تبعيض و فساد و مخدوش شدن ارزش‎ها بينجامد؛ لذا براي سعادت همگان، آزادي اين افراد را محدود مي‎نمايد.
در نتيجه، اسلام بر اساس اصول و مباني حقّ خود، نگاهي آرماني و در عين حال واقع‎ بينانه نسبت به جامعه و فرد دارد كه دست‎آوردهاي آن با ديگر مكاتب، بسيار متفاوت است.
منبع: دين و آزادي، آیت الله محمد تقي مصباح يزدي، نشر مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه‌ علمیه (1381).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.