پنجشنبه، 3 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا اسلام نسبت به اقليّت هاى مذهبى برخورد خشونت آميز دارد؟


پاسخ :
قبل از هر چيز توجه به دو نكته ضرورى است.
1. على رغم اعترافات فراوان دانشمندان غربى در مورد اسلام، غربى ها مايل اند كه افتخارات گذشته ى مسلمانان به فراموشى سپرده و به نام ديگر ملل ثبت شود; مثلاً به جاى ابن خلدون، اگوست كنت را پدر جامعه شناسى و به جاى جابربن حيّان، فلان دانشمند غربى را پدر شيمى معرفى مى كنند و...
2. در گذشته مسئله ى اقليّت ها و معمولاً به صورت تحت الحمايگى و پناهندگى ـ پس از اعتراف به عجز در برابر دولت متبوع و سپردن تعهدات شديد و چشم پوشى از بسيارى از حقوق و مزاياى اجتماعى ـ بوده است.
روش برخورد مسلمين با اقليت ها
افراد زيادى در بيزانس، مشتاقانه خواستار تعويض حكومت يونانى، رومى در مقابل حكومت جديد اعراب (هموطنان سامى) ـ كه پيوندهاى فرهنگى و زبانى نزديك ترى داشتند و مسيحيّت و يهوديت را به عنوان اهل كتاب در نظر مى گرفتند ـ بوده اند[1]; زيرا اسلام ثابت كرده بود كه تساهل و تسامح بيش ترى نسبت به امپراطورى مسيحيت دارد و نيز آزادى مذهبى بيش ترى براى يهوديان و مسيحيان بومى فراهم كرده است. اكثريت كليساى محلى، به اتهام بدعت گذارى و نفاق افكنى، توسط يك مسيحى خارجى ارتدوكس مورد آزار و اذيت قرار گرفته بود، هم چنان كه نوشته ى فرانسيس پيترس درباره ى نخستين امپراطورى اسلام قابل توجه است.
فتوحات، خرابى كمى بر جاى گذاشت. رقابت هاى سلطنتى و كشتارهاى فرقه اى، بين افراد تازه به تبعيت درآمده، متوقّف شد. مسلمانان مسيحيّت را با سعه ى صدر تحمّل كردند; امّا آنها دين را از رسميت انداختند (دين را از سياست جدا كردند). از آن به بعد زندگى و مراسم عبادى، موقوفات، سياست وايدئولوژى مسيحيّت يك امر شخصى بود، نه يك امر عمومى...
بسط گسترده و سريع امپراطورى اسلام، تمدّنى غنى را ايجاد كرد و تلفيق فرهنگى و مذهبى را نشان داد. مسلمانان با يارى و مساعدت پيروان مسيحيّت و يهوديت، كتاب هاى بزرگ علمى، پزشكى و فلسفى را از غرب و شرق جمع آورى نموده، از زبان هاى يونانى، لاتين، فارسى، قبطى، سورى و سانسكريت به زبان عربى ترجمه كردند. دوران ترجمه به دوره اى از نبوغ و ابتكار منجر شد; چنان كه نسلى جديد از دانشمندان و متفكران مسلمان تمام سعى و تلاش خود را به يادگيرى فلسفه، پزشكى، شيمى، نجوم، جبر، هنر و معمارى منحصر كردند. اين نمونه تبادل فرهنگى، بار ديگر، زمانى كه اروپاييان از دوران قرون تيره (سقوط دولت روم در سال 476 تا قرن دهم ميلادى) رها شدند و براى بازيابى ميراث گذشته ى خود و استفاده از پيش رفت هاى علمى مسلمانان در فلسفه، رياضيات، پزشكى و... به سمت يادگيرى از مراكز اسلامى حركت نمودند، برعكس گرديد.[2]
پی نوشتها:
[1]. چرا كه با وجود اختلافاتمان ميراث مشترك يهودى ـ مسيحى اسلامى بين تمام فرزندان ابراهيم وجود دارد و اينك اسلام در مسيرى قرار گرفته كه دومين دين بزرگ در آمريكا و اروپا در قرن 21 است.
[2]. جان اسپوزتيو، «اسلام و مسيحيت»، ترجمه ى محمد اسماعيل صادقى، ماهنامه ى اسلام و غرب (با اندكى تغيير).
منبع: اسلام و اقليّت هاى مذهبى، محمد باقر طاهرى، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم (1384).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.