سه‌شنبه، 8 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در متون پذيرفته شده ى شيعه و سنى آمده است كه «قرآن افزون بر معناى ظاهرى، بطون گوناگونى دارد» آيا افرادى غير از معصومين(عليهم السلام)نيز مى توانند به معناى باطنى قرآن دست يابند و اگر مى توانند، آيا با همان معيارهايى كه براى فهم ظاهر قرآن مطرح شد، قابل دستيابى است و يا معيار ديگرى مى طلبد؟


پاسخ :
مسئله ى بطن داشتن قرآن در روايات[1] به صراحت آمده است، ولى كلمه ى بطن يا عبارتى كه با صراحت به معناى بطن باشد، در قرآن نيامده است. مفسران و دانشمندان علوم قرآن حتى گاه، علماى اصول به بحث بطن پرداخته و تعريفى كه از بطن ارائه داده اند، مختلف است. برخى بطن را معنايى دقيق تر و ظريف تر براى عبارات قرآنى دانسته اند؛ مانند آيه ى مباركه ى «اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً؛[2] اللّه را بپرستيد و هيچ چيزى را شريك او قرار ندهيد.» كه برخى بزرگان مفسران فرموده اند: با قراين و شواهد، نفى شرك خفى از آيه به دست مى آيد و آيه دلالت مى كند كه هواى نفس خود را نپرست و معناى ديگر آن اين است كه نسبت به شيطان سرسپردگى نداشته باش، و بر اين ادعاى خود قراين و شواهدى از آيات ديگر آورده اند. اگر منظور از بطن اين باشد، به نظر ما، اين جزء تفسير است؛ زيرا معناى تفسير اين بود كه ما براساس قواعد محاوره ى عقلايى و قواعد ادبيات عرب، مراد خداوند را از اين آيات بفهميم و اين مراد مى تواند داراى درجاتى باشد؛ اما اگر معناى بطن، چيزى باشد كه از طريق دقت در آيات و ريزه كارى هاى ادبى و بهره گيرى از آيات و روايات قابل دست يابى نيست، هرچند بى ارتباط با معناى ظاهرى هم نيست و با آن نوعى تناسب دارد و نوعى توسعه در معنا يا مصداق به شمار مى آيد كه طبق متفاهم عرفى نمى توان بدون قراين و شواهد به قرآن نسبت داد، در اين صورت تنها از معصوم(عليه السلام) مى توان پذيرفت؛ البته مفسر مى تواند به عنوان يك احتمال، و نه به عنوان تفسير آيه، در ذيل آيه ذكر كند.
اگر به صداقت و تعبد مفسرى اطمينان داريم، چنان كه او ادعا كند از طريق سلوك معنوى معنايى را فراتر از متفاهم عرفى كشف كرده است، اين مفاد و معنا فقط براى خود او و نه ديگران، معتبر است و نمى توان نسبت تفسير به رأى به او داد.
پی نوشتها:
[1]. محمد بن يعقوب الكلينى، اصول كافى، ج 2. ص 573، «كتاب فضل القرآن»، حديث 2.
[2]. نساء، 36.
منبع: منطق فهم قرآن، محمود رجبى، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم (1385).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد