چهارشنبه، 16 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چه چيزهايي براي جنينم مضر است؟


پاسخ :
حيوانات خانگي و زباله: بيماري عفوني توکسوپلاسموز، که ممکن است منجر به نابينايي، عقب ماندگي ذهني و ناشنوايي در جنين شود. اين بيماري، به وسيله ي نوعي انگل که توسط مدفوع گربه ‏انتقال مي يابد، ايجاد مي گردد. و در حين باغباني از دستکش استفاده کنيد.
مدرک و دليلي براي مضر بودن مواد شيميايي، رنگ مو، فر شش ماهه و کلر موجود در آب استخر، وجود ندارد. از اين رو، دليلي وجود ندارد که در آب استخر شنا نکنيد. همچنين هنگامي که از رنگ مو استفاده مي کنيد طبق دستورالعمل ثبت شده روي آن عمل کنيد. و یا بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.
استعمال سيگار: کشيدن بيش از ده نخ سيگار در طول روز مي تواند وزن نوزاد شما را در حين تولد کاهش دهد و مشکلاتي در طول بارداري و زايمان و هفته اول بدو تولد براي نوزادتان به وجود آورد.
درطول بارداري بايد سيگار را به طور کامل کنار بگذاريد. سيگار نه تنها بر روي ميزان ذخيره خون و اکسيژن رحم و جنين اثر مي گذارد، بلکه به شش ها و جريان خون مادر نيز آسيب مي رساند.
مشروبات الکلي:خوردن مشروبات الکلي علاوه بر اینکه از نظر شرعی حرام است . به رشد جنين شما نیز آسيب مي رساند؛ زيرا مشروبات الکلي از طريق جفت عبور مي کند و وارد جريان خون جنين مي شود.و باعث رشد نکردن مغز جنین است.که از نظر علمی و احادیث نیز ثابت شده است.
غذاهاي خاص: باکتري ليستريا موجود در برخي از غذاها موجب سقط جنين يا مرده به دنيا آمدن نوزاد مي شود.
‏مصرف بيش از حد ويتامين A نيز موجب به وجود آمدن نقايصي در حين زايمان مي شود. سالمونلا نيز مي تواند موجب سقط جنين شود.
از مصرف پاته ها و فراورده هاي لبني غير پاستوريزه مانند ‏پنيرهاي نرم پرهيز کنيد. از مصرف گوشت هاي نيم پز و کله پاچه و ماهي خام نيز اجتناب کنيد. جگر يا پاته جگر و نيز تخم مرغ ‏خام يا عسلي نخوريد.
بيماري هاي عفوني: آبله مرغان، اوريون و سرخک براي جنين در حال رشد مضر است. سرخک يا سرخجه ممکن است به اختلالات و ناهنجاري هاي شديد منجر شود، اما اکثر زنان در مقابل اين بيماري ها واکسينه مي شوند. تبخال اندام تناسلي ممکن است به عفونت شديد در نوزاد پس از زايمان منجر شود.
از تماس با کودک کم سن و سالي که به بيماري عفوني ‏مبتلاست پرهيز کنيد.
ابتلا به سرخجه ممکن است دليلي براي به پايان رسيدن دوران بارداري باشد. اگر نگران هستيد، موضوع را با پزشک در ميان بگذاريد.(1)
اگر دچار تبخال شده ايد، يا زخم ها و تاول هاي روي اندام تناسلي زياد شده اند، به پزشک مراجعه کنيد.
فعاليت فيزيکي سخت و تمرينات ورزشي به صورت نرمش به شما آسيبي نخواهد رساند.
اشياي سنگين را بلند نکنيد و فعاليت هايي را که به شما آسيب مي رساند، انجام ندهيد. فعاليت فيزيکي جديد و سخت را انجام ندهيد.
‏ فشار روحي و استرس: به خود فشار روحي و استرس وارد نکنيد؛ چرا که موجب زياد خسته شدن شما مي شود. ممکن است موجب شود که از دوران بارداري تان کمتر لذت ببريد.
استرس و فشار روحي در آینده بر روی نوزاد شما اثر جدی خواهد داشت .
نمايشگرها، مانيتورها، ماکروويوها و دستگاه کپي: دليل و مدرکي براي مضر بودن آن ها وجود ندارد. همان طور که قبلاً از آن ها استفاده مي کرديد، استفاده کنيد.
اشعه ايکس: ممکن است اشعه ايکس در طي 13 هفته اول به رشد مجموعه اندام هاي اصلي بدن جنين آسيب برساند؛ از جمله ميکروسفالي (کوچک سري)، شکاف کام، نقايص اندامي.
اشعه ايکس (عکس برداري از دندان) معمولاً در طي 13 هفته اول دوران بارداري انجام نمي شود. اگر عکس برداري لازم باشد، حتماً به پزشک و تکنسين مسئول عکس برداري بگوييد که باردار هستيد‏
پی نوشت:
1. مواجهه ي مادر، در 3 ماه اول بارداري با سرخجه و ابتلاي جنين، موجب نقايص قلبي مادرزادي، کري، مشکلات دنداني و... در جنين مي شود. (م)
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.