چهارشنبه، 16 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مراقبان با تجربه و متخصص در طي دوران بارداري، زايمان و پس از زايمان چه کساني هستند؟


پاسخ :
‏شما در طي دوران بارداري، زايمان و پس از زايمان با تعدادي از افراد متخصص برخورد خواهيد داشت که توصيه ها و مراقبت هاي لازم براي شما و نوزادتان را به شما ارائه خواهند کرد. احتمالاً پزشک يا ماماي شما افراد با تجربه اي هستند که شما اغلب اوقات با آن ها برخورد خواهيد داشت. در اکثر معاينات ممکن است لازم نباشد شخص ديگري به جز ماما شما را معاينه کند. تنها زماني که مشکلي داشته باشيد معمولاً لازم مي شود که به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه کنيد (البته جداي از نخستين نوبت معاينات) و اگر جنين شما مشکلي داشته باشد، لازم است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنيد.
پزشک عمومي
‏پزشک شما در طي دوران بارداري تان نقش مهمي دارد. او نخستين وسيله ارتباطي شماست هنگامي که مي خواهيد درباره بارداري تان و حق انتخاب هايي که داريد، چيزهايي بدانيد. معمولاً کساني که از شما و جنينتان مراقبت مي کنند و معاينات شما را انجام مي دهند به يادداشت هاي اوليه پزشک شما مراجعه خواهند کرد. هنگامي که تصميم مي گيريد که کجا زايمان را انجام دهيد، پزشک، نوبتي را براي شما در بيمارستان رزرو مي کند يا اينکه کتباً براي ماماي منطقه تان نامه مي نويسد. گاهي اوقات پزشکان درمانگاه هاي مربوط به معاينات دوران بارداري يا بخش هاي پزشک عمومي خاص خودشان را دارند. بعضي از پزشکان مي توانند در زايمان شما هم دخالت داشته باشند، اما اگر امکان پذير نباشد پس از زايمان، شما را در خانه ويزيت خواهند کرد.
ماما
‏ماما درباره زايمان و بارداري، آموزش مي بيند و مسئول انجام معاينات و مراقبت هاي بارداري هاي طبيعي است. او به عنوان يک پزشک مستقل به رسميت شناخته مي شود و ممکن است در بيمارستان يا مطب يا در هر دو مشغول به کار باشد. وظيفه او مراقبت از شما و جنينتان قبل و بعد و در طي زايمان، چه در خانه و چه در بيمارستان مي باشد. به اين شرط که همه چيز خوب پيش رفته باشد و وضعيت شما طبيعي باشد. اگر عارضه اي و يا مشکلي وجود داشته باشد، ماما در کنار پزشک متخصص زنان و زايمان وظيفه خود را انجام مي دهد و مراقبت هاي لازم از شما به عمل مي آورد. ماما شخصي است که مي تواند توصيه هاي بسيار مفيد و مناسب و عملي درباره دوران بارداري، زايمان و مراقبت از نوزاد و همچنين اطلاعات پزشکي فني تر در اختيار شما قرار دهد.
پزشک متخصص زنان و زايمان
پزشکي است که در زمينه مراقبت از زنان باردار آموزش ديده و پس از گذشت سال ها و کسب تجربه فراوان پزشک مشاور متخصص زايمان خواهد شد.
پزشک مشاور متخصص زنان و زايمان
اکثر پزشکان ارشد در بخش مامايي به عنوان رئيس گروه پزشکان از شما مراقبت مي کنند. در صورتي که عارضه يا مشکلي در شما وجود داشته باشد، مشاور، نظر نهايي را خواهد داد. نام او هم در پرونده ثبت خواهد شد. مشاوران در زمينه عوارض مربوط به دوران بارداري تخصص و تجربه دارند. بنابراين، اگر در دوران بارداري مشکل خاصي نداشته باشيد، احتمالاً خيلي کم با آن ها برخورد خواهيد داشت. با اين وجود، شما اين حق را داريد که در دوران بارداري تان هر وقت که بخواهيد بتوانيد با آن ها صحبت کنيد.
پزشک متخصص اطفال
پزشکي است که در زمينه بهداشت و سلامت نوزادان و کودکان تخصص دارد و در زايمان غير طبيعي و چند قلويي يا هنگامي که نوزاد با فورسپس (پنس) متولد مي شود يا زايمان به صورت سزارين است، حضور دارد. ‏تمام نوزادان پيش از اينکه به خانه برده شوند توسط پزشک متخصص اطفال معاينه و کنترل مي شوند.
مراقبت بهداشت/بهيار
‏او در زمينه بهداشت خانواده تخصص دارد و غالباً جانشين پرستار يا ماماست. قبل و بعد از زايمان با شما ارتباط خواهد داشت.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.