چهارشنبه، 16 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آزمايش روتين و عادي خون در دوران بارداری چه چيزي را نشان مي دهد؟


پاسخ :
ــ گروه خوني و وضعيت ارهاش (Rh) خون:
دانستن گروه خوني شما براي پزشک بسيار حايز اهميت است؛ چرا که ممکن است در طول دوران بارداري و يا زايمان به خون نياز داشته باشيد. شايع ترين گروه خوني o، A و B است و AB کمتر مشاهده مي شود. Rh خون شما ممکن است مثبت يا منفي باشد. در نتيجه، گروه خوني شما O منفي يا مثبت و غيره مي شود. Rh مثبت معمولاً بدين معناست که بر روي سلول هاي خوني شما برچسب مشخص و ويژه اي وجود دارد، که اگر Rh شما منفي باشد اين برچسب وجود ندارد. آزمايش خون ديگري نيز ممکن است انجام شود تا کنترل کنند که آيا آنتي بادي در بدتنان وجود دارد يا نه. اين آزمايش ها در فواصل منظم در دوران بارداري شما انجام مي گيرد. اگر آنتي بادي هايي در بدنتان وجود داشته باشد، لازم است که همسرتان هم آزمايش خون انجام دهد.
ــ ميزان هموگلوبين:
گلبول هاي قرمز حاوي آهن هستند و اکسيژن حمل مي کنند. اگر نتيجه آزمايش نشان دهنده پايين بودن گلبول قرمز باشد، بدين معنا است که کم خوني داريد و به شما توصيه مي شود که غذاهاي حاوي مقدار زيادي آهن مصرف کنيد يا اينکه قرص آهن براي شما تجويز مي شود. کم خوني موجب مي شود که احساس خستگي شديد داشته باشيد و اگر در طي دوران بارداري يا زايمان خونريزي داشته باشيد، مي تواند براي شما خطرناک باشد.
ــ سرخجه:
آزمايش خون نشان مي دهد که آيا نسبت به يک بيماري مصونيت داريد يا نه. اگر نسبت به سرخجه مصونيت نداشته باشيد، ممکن است در اوايل دوران بارداري به سرخجه مبتلا شويد که به نابينايي، ناشنوايي و نقايص قلبي در جنين شما منجر خواهد شد.
ــ سفيليس:
چون در حال حاضر خيلي به راحتي درمان مي شود، اين روزها ابتلا به اين بيماري انتقال داده ‏شده ‏از طريق آميزش جنسي نادر است. با اين وجود، اگر در دوران بارداري به اين بيماري مبتلا شويد و آن را درمان نکنيد مي تواند در جنينتان عوارض مادرزادي و ناهنجاري هاي مربوط به رشد جنين [مثل عقب افتادگي ذهني و کري] را به وجود آورد.
‏ــ هپاتيت B:
اين بيماري کبدي که عامل ويروسي دارد، مي تواند به جنين منتقل شود ‏و به کبد جنين آسيب جدي برساند.
ــ ديگر آزمايش هاي خون
‏ممکن است انجام آزمايش هاي خون ديگري به شما توصيه شود.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.