شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در انجام يک آزمايش تهاجمي در دوران بارداری چه اتفاقي مي افتد؟


پاسخ :
اين آزمايش به صورت روتين انجام نمي شود؛ زيرا مشکلات کروموزومي و ژنتيکي به ندرت بر روي جنين اثر مي گذارند. فقط هنگامي انجام اين گونه آزمايش ها به شما توصيه مي شود که مسئله ي نگران کننده خاصي چون سن شما وجود داشته باشد، يا اينکه همسرتان به بيماري خاصي مبتلا باشد که بتواند به جنينتان هم منتقل بشود يا اينکه نتيجه ي سونوگرافي مشخص کند که رسيدگي و بررسي هاي بيشتري نياز داريد. اين آزمايش ها معمولاً براي رد کردن وجود سندرم داون انجام مي شوند.
آمنيوسنتز
اين آزمايش را از هفته 14 تا 26 مي توان انجام داد. پزشک يک سوزن خيلي ظريف را داخل رحم شما فرو مي برد و ده تا بيست ميلي ليتر مايع آمنيوتيک خارج مي کند.(1) انجام اين کار ده تا بيست دقيقه طول مي کشد. سلول ها در آزمايشگاه کشت مي شوند؛ سه هفته طول مي کشد تا براي تشخيص واکنش زنجيره پوليمراز يا هيبريداسيون مولکولي فلورسانت فرستاده شوند.
ديگر آزمايش هاي تهاجمي
شايع ترين آن ها آمنيوسنتز است، اما انجام اين نوع آزمايش ها به مدت بارداري شرايط خاصي بستگي دارد. ممکن است به جاي آمنيوسنتز، نمونه گيري پرزکوريونيک يا کوردوسنتز به شما پيشنهاد داده شود.
نمونه گيري پرزکوريونيک
مزيت اين آزمايش اين است که مي توان آن را در هفته يازدهم بارداري هم انجام داد. روش انجام اين آزمايش شبيه آمنيوسنتز است با اين تفاوت که پزشک مقدار کمي از مواد و اجزاي جفت را از طريق سوزن خارج مي کند. اين سلول ها به آزمايشگاه فرستاده مي شوند تا مورد بررسي قرار گيرند. و نتايج چند روز بعد معلوم مي شود.
هدايت کردن سوزن
براي کمک کردن به پزشک، هنگامي که سوزن را وارد مي کند کاملاً مراقب و دقيق باشيد. معمولاً سونوگرافي انجام مي شود تا موقعيت و طرز قرار گيري جنين در رحم نيز مشخص شود. سپس سوزن وارد رحم و مايع آمنيوتيک مي شود.
انجام آمنيوسنتز
از شما خواسته مي شود تا دراز بکشيد، سپس پزشک از مايع آمنيوتيک رحم شما نمونه اي مي گيرد. همسر شما هم مي تواند در حين انجام آزمايش در کنار شما حضور داشته باشد.
کوردوسنتز
اين آزمايش معمولاً در اواخر بارداري (هفته 20 به بعد) انجام مي گيرد؛ هنگامي که بند ناف توسعه پيدا کرده است. پزشک سوزن را وارد رحم شما و وارد يکي از رگ هاي خوني بند ناف جنين مي کند. نمونه اندکي از خون او گرفته مي شود و مورد بررسي قرار مي گيرد.
يادآوري
در انجام اين روش احتمال خطر سقط جنين کم است. در مورد انجام آزمايش، نظر شما هم مهم است. اگر تمايلي به انجام اين آزمايش ها نداريد، نبايد با عجله آن ها را انجام دهيد. معمولاً زمان براي بررسي آن و در ميان گذاشتن موضوع با همسرتان وجود دارد.
پی نوشت:
‏1. مايع آمنيوتيک، مايعي است که در داخل حفره آمنيوني واقع شده و جنين را در بر مي گيرد. در واقع، نزديک ترين ماده به بدن جنين که حتي حاوي برخي سلول هاي جنين است، مايع آمنيوني است.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.