يکشنبه، 20 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اندام هاي داخلي جنينم تا هفته ششم بارداری چگونه رشد مي کنند؟


پاسخ :
‏اگرچه تا هفته ششم جنين شما به اندازه ناخن شماست، اما اندام هاي اصلي او در حال شکل گيري است.
ــ قلب: جنين، قلب کوچک و مخصوص خودش را دارد که خون را به داخل رگ هاي خوني جديد به جريان مي اندازد.
ــ دستگاه عصبي و مغز: يک رديف سلول هاي تيره تر از ديگر سلول هاي بدن در قسمت پشت جنين قرار دارند که اساس ستون مهره ها و دستگاه عصبي او را تشکيل مي دهند. اين سلول ها يک تاخوردگي طولي دارند که مجراي عصبي و مغز را تشکيل مي دهند. در قسمت بالاي اين رديف سلول ها و خارج از قسمتي که بقيه سلول هاي بدن قرار گرفته اند، دو تا توپ قوس دار بلند براي مغز وجود دارد.
ــ دستگاه گوارش: دستگاه گوارش در حال شکل گيري است. مجرايي وجود دارد که از دهان تا قسمت انتهاي بدن کشيده شده که معده و روده از آن به وجود خواهند آمد. با اين وجود، چند هفته طول مي کشد تا بتواند به صورت دستگاه گوارش عمل کند.
ــ ‏دستگاه حفظ حيات (جفت) جنين: سلول هاي تخمک بارور شده به جدار رحم مي چسبند. پرزهاي کوچک به همراه شريان هاي خوني در آنجا تشکيل مي شوند تا ذخيره خوني را براي جنين فراهم آورند. در ابتدا نيازهاي جنين ساده هستند، فقط به انرژي و پروتئين نياز دارد که آن ها را از کيسه زرده خود به دست مي آورد و به سرعت تقسيم سلولي را انجام مي دهد.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.