يکشنبه، 20 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تا هفته نهم دوران بارداري در داخل بدن جنين چه اتفاقي مي افتد؟


پاسخ :
تا هفته نهم ساختار اساسي همه اندام هاي اصلي در جاي خود قرار مي گيرند.
ــ قلب: اکنون چهار حفره اي است و به طور کامل شکل گرفته است. حدود 180 ضربه در دقيقه، يعني دو برابر متوسط ضربان قلب يک فرد بزرگسال مي زند [به طور کلي، هرچه سن کم تر باشد، حتي در اطفال، قلب تندتر مي زند.]
ــ مغز و دستگاه عصبي: مغز او به اندازه چهار برابر اندازه آن در هفته ششم شده است. سلول هاي معروف به نوروگليا در داخل مجراي عصبي در حال شکل گرفتن مي باشد. اين سلول ها بسيار مهم و حياتي هستند؛ چراکه اين امکان را براي سلول هاي عصبي فراهم مي آورند تا به هم بپيوندند تا پيغام از مغز به بدن برسد.
ــ دستگاه گوارش: دهان، روده و معده بسيار سريع رشد مي کنند، اما هنوز کار نمي کنند. بخش مياني روده آن قدر سريع رشد مي کند که از معده جنين براي مدت کوتاهي بيرون مي زند.
ــ ‏دستگاه حفظ حيات (جفت) جنين: بافت مربوط به جفت در ابتدا در اطراف جنين قرار دارد (جنين را محاصره کرده است) و کيسه آمنيوتيک در يک فضاي دايره اي بر روي جداره رحم جمع مي شود تا جفت را تشکيل دهد، اما هنوز همه عملکردهاي مربوط به جفت مانند تنفس، گوارش و عمل دفع را انجام نمي دهد.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.