دوشنبه، 21 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تا هفته بيستم جنين چگونه رشد مي کند؟


پاسخ :
جنين شما تا هفته بيستم تقريباً شانزده سانتي متر طول و 340 گرم وزن خواهد داشت. ميزان رشد او، که بسيار سريع شده بود، اکنون آهسته مي شود تا فرصتي براي بالغ و کامل شدن در اختيار شش ها، دستگاه گوارش، و سيستم ايمني بدن او قرار دهد. اکنون جنين شما مي تواند دقيقاً صداها را بشنود و صداهاي ناگهاني و بلند او را از جا خواهد پراند. اين حرکات و جنب و جوش هاي او را، به وضوح احساس خواهيد کرد.
ــ سر و صورت: چشم ها هنوز بسته هستند، اما رشد بيشتري کرده اند و جنين مي تواند آن ها را به راست و چپ حرکت دهد. جوانه هاي چشايي کاملاً تکامل يافته اند و اکنون دندان هاي اوليه در داخل لثه هاي او در حال شکل گيري هستند.
ــ بدن: جنين شما به اندازه ماه قبل لاغر نيست؛ زيرا لايه هايي از چربي در بدن او به وجود آمده اند. بعضي از آن ها مايل به قهوه اي هستند و اطراف گردن، کليه ها و پشت قفسه سينه ظاهر مي شوند. لايه هاي چربي سفيد نيز معمولاً بر روي بقيه بدن تشکيل مي شوند.
ــ پوست و مو: موهاي پرزي ظريف به نام لانوگو و يک پوشش موم مانند محافظتي، به صورت يک لايه کرم سفيد رنگ ضخيم به نام ورنيکس، بدن او را مي پوشاند.
‏ منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.