پرسش :
چرا قرآن ، غيبتِ ديگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه كرده است ؟
پاسخ :
دلائل متعددي براي اين تشبيه قرآن بيان شده است : ( أيٌحِبٌ أحدكم أن يأكل لحم أخيه مَيتاً ) (1)
1- مٌرده ، روح ندارد تا از خود دفاع كند و شخصي هم كه مورد غيبت قرار مي گيرد ، حضور ندارد تا از خود دفاع كند .
2- غيبت ، ريختن آبرو است و آبرو كه رفت ، قابل جبران نيست . همان گونه كه گوشت مرده ، اگر كنده شود ، قابل جبران نيست .
اگر مالي گم شود ، قابل جبران است اما آبرو كه رفت ، ديگر جبرانش شبيه محال است و تفاوتي هم نمي كند كه به قصد جدي باشد يا از روي شوخي و مزاح ، زيرا در هر دو صورت ، آبروي طرف مي ريزد .
3- گوشت به تدريج رشد مي كند ولي يكباره خورده مي شود ، آبرو هم به تدريج پيدا مي شود ولي غيبت كننده يك مرتبه آن را مي ريزد .
انسان سالها زحمت كشيده تا وجهه و آبرويي كسب كرده است و شما با غيبت كردن ، نتيجه زحمات او را نابود مي كنيد .
پی نوشت:
1- سوره حجرات ، آيه 12.
منبع: پرسش هاي مهم پاسخ هاي كوتاه، حجت الاسلام محسن قرائتي
دلائل متعددي براي اين تشبيه قرآن بيان شده است : ( أيٌحِبٌ أحدكم أن يأكل لحم أخيه مَيتاً ) (1)
1- مٌرده ، روح ندارد تا از خود دفاع كند و شخصي هم كه مورد غيبت قرار مي گيرد ، حضور ندارد تا از خود دفاع كند .
2- غيبت ، ريختن آبرو است و آبرو كه رفت ، قابل جبران نيست . همان گونه كه گوشت مرده ، اگر كنده شود ، قابل جبران نيست .
اگر مالي گم شود ، قابل جبران است اما آبرو كه رفت ، ديگر جبرانش شبيه محال است و تفاوتي هم نمي كند كه به قصد جدي باشد يا از روي شوخي و مزاح ، زيرا در هر دو صورت ، آبروي طرف مي ريزد .
3- گوشت به تدريج رشد مي كند ولي يكباره خورده مي شود ، آبرو هم به تدريج پيدا مي شود ولي غيبت كننده يك مرتبه آن را مي ريزد .
انسان سالها زحمت كشيده تا وجهه و آبرويي كسب كرده است و شما با غيبت كردن ، نتيجه زحمات او را نابود مي كنيد .
پی نوشت:
1- سوره حجرات ، آيه 12.
منبع: پرسش هاي مهم پاسخ هاي كوتاه، حجت الاسلام محسن قرائتي