يکشنبه، 10 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

از دیدگاه قرآن، آيا اطلاع رساني در همه جا لازم است ؟ آيا دانستن همه چيز براي همه كس لازم است ؟


پاسخ :
بعضي از چيزها را اگر ندانيم بهتر است . قرآن مي فرمايد : ( لا تسئلوا عن أشياء اِن تٌبدَلكم تَسٌؤكم ) (1) از چيزهايي كه اگر براي شما آشكار شود شما را ناراحت مي كند ، سؤال نكنيد .
اگر مسئولين سيلوها و انبارهاي غله به مردم اعلام كنند كه فقط تا چند وقت ديگر گندم داريم ، همه مردم از همين الان ناراحت مي شوند و در تهيه نان نزاع ها شروع مي شود . در اينجا بايد مسئولين به جاي اطلاع رساني به فكر چاره و خريد گندم باشند ، نه آنكه مردم را در جريان بگذارند . آري ، هر دانستني و هر اطلاع رساني مفيد نيست . قرآن دانش ها را سه نوع مي داند :
الف ) علمي كه مفيد است . حضرت موسي عليه السلام به خضر گفت : آيا به من اجازه مي دهي كه در سفر دنبال شما باشم تا از علمي كه به تو داده شده فراگيرم و رشد كنم ؟ ! ( هل أتبعك علي أن تٌعلمن مما عٌملتَ رٌشداً ) (2)
ب ) علمي كه ضرر دارد . ( و يَتعلمون ما يَضٌرَهم و لا يَنفعٌهم ) (3) گروهي به سراغ علم سحر و جادو و يا دانشي مي رفتند كه ميان همسران را با فتنه انگيزي به هم زنند .
ج ) علمي كه نه مفيد است و نه مضر است . نظير دانستن تعداد نفرات اصحاب كهف كه آيا آنها سه نفر بودند يا چهار نفر يا كمتر و بيشتر . ( ثلاثه رابِعٌهم كَلبٌهم و يَقولون خَمسه سادسٌهم كلبهم ) (4)
تعداد نفرات اصحاب كهف مهم نيست ، آنچه مهم است آن است كه چگونه يك اقليت جوانمرد در جامعه پر از فساد ، دين خود را حفظ كردند و براي حفظ عقيده و ايمان خود ، از محيط گناه و شرك هجرت كرده و غارنشيني را بر شهرنشيني ترجيح دادند .
پی نوشت:
1- سوره مائده ، آيه 101.
2- سوره كهف ، آيه 66 .
3- سوره بقره ، آيه 102.
4- سوره كهف ، آيه 22.
منبع: پرسش هاي مهم پاسخ هاي كوتاه، حجت الاسلام محسن قرائتي


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.