پرسش :
چه كاري مورد قبول خداوند واقع مي شود ؟
پاسخ :
كاري كه هم هدفش درست باشد و هم شيوه و وسيله آن . بعضي هدف صحيحي دارند ولي راهي را كه براي رسيدن به آن هدف طي مي كنند ، صحيح نيست .مثل كسي كه با وسيله و مَركب دزدي به حج مي رود . يا با زغال سياه به ديوارهاي سفيد و زيبا مي نويسد : نظافت را مراعات كنيد .
گاهي وسيله صحيح است ، ولي هدف فاسد است ، نظير گروه خوارج كه در برابر حضرت علي عليه السلام به مخالفت برخاستند و شعار مي دادند : « لا حٌكمِ الا لله » يعني فقط فرمان خدا و كتاب خدا . حضرت فرمود : « كلمه حق يٌراد بها الباطل » (1) اين سخني خوب و كلمه ي حقي است ، اما هدف اين گروه از آن جمله ، باطل و مخالفت با حق است .
چنانكه لشكر معاويه نيز در جنگ صفين قرآن را بر سر نيزه كردند تا بگويند ما تابع قرآنيم ، ولي در عمل با قرآن ناطق كه حضرت علي عليه السلام باشد مخالفت و مبارزه كردند . ما نيز كه در شب هاي قدر قرآن را بر سر مي گذاريم ، بايد رفتارمان مخالف قرآن نباشد . بر سر گرفتن قرآن نشان پناهندگي به آن و تسليم بودن در برابر آن است وگرنه آياتي را كه مي گويند : ربا حرام است ، اگر بر سر نهيم ولي شكم ما پر از اموال ربوي باشد ، چه معنايي دارد ؟ اگر بيمار نسخه پزشك را بر سر بگيرد ولي دارويي كه آن نسخه به آن سفارش كرده را مصرف نكند ، چه سودي خواهد برد ؟
پی نوشت:
1- نهج البلاغه ، خطبه 40 .
منبع: پرسش هاي مهم پاسخ هاي كوتاه، حجت الاسلام محسن قرائتي
كاري كه هم هدفش درست باشد و هم شيوه و وسيله آن . بعضي هدف صحيحي دارند ولي راهي را كه براي رسيدن به آن هدف طي مي كنند ، صحيح نيست .مثل كسي كه با وسيله و مَركب دزدي به حج مي رود . يا با زغال سياه به ديوارهاي سفيد و زيبا مي نويسد : نظافت را مراعات كنيد .
گاهي وسيله صحيح است ، ولي هدف فاسد است ، نظير گروه خوارج كه در برابر حضرت علي عليه السلام به مخالفت برخاستند و شعار مي دادند : « لا حٌكمِ الا لله » يعني فقط فرمان خدا و كتاب خدا . حضرت فرمود : « كلمه حق يٌراد بها الباطل » (1) اين سخني خوب و كلمه ي حقي است ، اما هدف اين گروه از آن جمله ، باطل و مخالفت با حق است .
چنانكه لشكر معاويه نيز در جنگ صفين قرآن را بر سر نيزه كردند تا بگويند ما تابع قرآنيم ، ولي در عمل با قرآن ناطق كه حضرت علي عليه السلام باشد مخالفت و مبارزه كردند . ما نيز كه در شب هاي قدر قرآن را بر سر مي گذاريم ، بايد رفتارمان مخالف قرآن نباشد . بر سر گرفتن قرآن نشان پناهندگي به آن و تسليم بودن در برابر آن است وگرنه آياتي را كه مي گويند : ربا حرام است ، اگر بر سر نهيم ولي شكم ما پر از اموال ربوي باشد ، چه معنايي دارد ؟ اگر بيمار نسخه پزشك را بر سر بگيرد ولي دارويي كه آن نسخه به آن سفارش كرده را مصرف نكند ، چه سودي خواهد برد ؟
پی نوشت:
1- نهج البلاغه ، خطبه 40 .
منبع: پرسش هاي مهم پاسخ هاي كوتاه، حجت الاسلام محسن قرائتي