سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا حضور در كلاس‏هاي خصوصي كه مختلط است، از لحاظ شرعي اشكالي دارد؟ صحبت با نامحرم و نگاه به او چگونه است؟ آيا پوشيدن مانتو براي دختر در صورتي كه بدنش پوشيده باشد و از چادر استفاده نكند، اشكالي دارد؟


پاسخ :
حضور در كلاس‏هاي مختلط اگر رعايت حجاب شرعي بشود و به واسطه آن مرتكب گناهي نشود، اشكالي ندارد. صحبت كردن با نامحرم اگر موجب تهييج شهوت نشود، اشكالي ندارد و نگاه به نامحرم اگر رعايت حجاب كامل شده باشد و به قصد لذت و شهوت نباشد، اشكال ندارد
آيت الله تبريزي، استفتاءات جديد، ص 356؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 482 و 480.
اختلاط دختر و پسر نامحرم در يك جا مخصوصاً اگر با نگاه و صحبت همراه باشد، بسيار بعيد به نظر
مي‏رسد كه در آن دو مخصوصاً در پسر ايجاد روحيه شهوي نكند. دختر و پسر جوان كه در اوج شهوت جنسي و در بحبوحه لذت‏ها و شهوت‏ها هستند. بنابراين رعايت مسائل و احتياط در اين گونه موارد، مقتضاي عقل صحيح است، به خصوص در مواردي كه تنها باشند. بسياري از گناهان ابتدا با يك نگاه شروع مي‏شود و جرقّه بسياري از مسائل كه آثار نامطلوبي در جسم و روح مي‏گذارد، با يك نظر زده مي‏شود. بنابراين رعايت احتياط مخصوصاً از جانب دختران لازم است تا اين كه نه خود به گناه بيافتند و نه ديگران را به گناه آلوده كنند.
پوشيدن حجاب كامل اسلامي (خواه با چادر و خواه با مانتو) بر زنان واجب است. اما پوشش چادر بهتر و كامل‏تر است و وقار و متانت زن را بيشتر ميكند و برجستگي‏هاي بدن را بهتر مي‏پوشاند و سطح عفت عمومي جامعه را بالا مي‏برد.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.