پرسش :
شرط رهايي از آتش دوزخ كدام يك از موارد زير است؟ 1. گواهي به يكتايي خدا، 2. يقين، 3. گواهي ولي با دلايل نه چندان محكم؟؛ يعني، اگر انسان بدون تحقيق گواهي به يكتايي معبود دهد از او قبول است؟
پاسخ :
اولاً از آنجايي كه «عقايد و افكار» در روح آدمي، اصل و اساس و در واقع جهت دهنده و حاكم بر اعمال انسان است، امري بسيار مهم ميباشد. از اين رو حتي قبل از قيامت؛ بلكه در برزخ و اندكي پس از مرگ، مسأله آزمون برزخي با كم و كيف خاص خود مطرح است و در اين آزمون، از عقايد و افكار سؤال ميشود كه آيا حق است يا باطل؟ به سوي خدا است يا به سوي غير خدا؟ ثابت و مستحكم است يا متزلزل ومردد؟ در اين باب نگا: شجاعي، محمد، عروج روح، صص 83 - 105.
امّا از آنجا كه بهشت براي مؤمنان كهف(18)، آيه107؛ حديد(57)، آيه12؛ توبه(9)، آيه72؛ نساء(4)، آيه 174و175 و ... . و متقيان محمد (47)، آيه 15؛ فرقان (25)، آيه 15؛ رعد (13)، آيه 35. به عنوان لقا با اسماي رحمت الهي تلقي شده است و دوزخ براي منافقان نساء (4)، آيه 145.، مجرمان زخرف (43)، آيه 74 و 75.، مشركان انبياء (21)، آيه 98.، منحرفان جن (72)، آيه 15.، گمراهان واقعه (56)، آيه 51. و كافران غافر (40)، آيه 49 و 50. دانسته شده است؛ ميتوان گفت: تنها يقين حق و صادق است كه ميتواند آدمي را از آتش دوزخ نجات بخشد.
البته يقين داراي مراتبي است:
الف) آنان كه يقينشان در حدّ اعلي است حتي جهنم اعلي را - كه براي برخي از مؤمنان كه در عين ايمان، تعلقات، گناهان و وابستگيهايي داشتهاند، ميباشد - درك نميكنند.
ب) آنها كه يقينشان از درجات ضعيفتري برخوردار است بايد فشارها و عذابهايي را تحمل كنند، تا بتوانند به بهشت راه يابند. در اين باب نگا: شجاعي، محمد، مواقف حشر، صص 55 - 87.
eporsesh.com
اولاً از آنجايي كه «عقايد و افكار» در روح آدمي، اصل و اساس و در واقع جهت دهنده و حاكم بر اعمال انسان است، امري بسيار مهم ميباشد. از اين رو حتي قبل از قيامت؛ بلكه در برزخ و اندكي پس از مرگ، مسأله آزمون برزخي با كم و كيف خاص خود مطرح است و در اين آزمون، از عقايد و افكار سؤال ميشود كه آيا حق است يا باطل؟ به سوي خدا است يا به سوي غير خدا؟ ثابت و مستحكم است يا متزلزل ومردد؟ در اين باب نگا: شجاعي، محمد، عروج روح، صص 83 - 105.
امّا از آنجا كه بهشت براي مؤمنان كهف(18)، آيه107؛ حديد(57)، آيه12؛ توبه(9)، آيه72؛ نساء(4)، آيه 174و175 و ... . و متقيان محمد (47)، آيه 15؛ فرقان (25)، آيه 15؛ رعد (13)، آيه 35. به عنوان لقا با اسماي رحمت الهي تلقي شده است و دوزخ براي منافقان نساء (4)، آيه 145.، مجرمان زخرف (43)، آيه 74 و 75.، مشركان انبياء (21)، آيه 98.، منحرفان جن (72)، آيه 15.، گمراهان واقعه (56)، آيه 51. و كافران غافر (40)، آيه 49 و 50. دانسته شده است؛ ميتوان گفت: تنها يقين حق و صادق است كه ميتواند آدمي را از آتش دوزخ نجات بخشد.
البته يقين داراي مراتبي است:
الف) آنان كه يقينشان در حدّ اعلي است حتي جهنم اعلي را - كه براي برخي از مؤمنان كه در عين ايمان، تعلقات، گناهان و وابستگيهايي داشتهاند، ميباشد - درك نميكنند.
ب) آنها كه يقينشان از درجات ضعيفتري برخوردار است بايد فشارها و عذابهايي را تحمل كنند، تا بتوانند به بهشت راه يابند. در اين باب نگا: شجاعي، محمد، مواقف حشر، صص 55 - 87.
eporsesh.com