جمعه، 22 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا خداوند جهنم را آفريد؟


پاسخ :
با توجه به آيات فراوان، اصل در نظام خلقت، رساندن انسان به كمال و پاداش و بردن او به بهشت، دار كرامت و ميهمان خانه بي نظير خداوند و پذيرايي از او در محضر جمال و كمال‏مطلق است. خداوند انسان‏ها را خلق كرده تا راه عبوديت بپيمايند و رابطه بندگي خود با مولاي حقيقي را محكم كنند و مظهر آن جمال جميل گردند و دوباره به سوي او باز گردند.
»و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون«
جن و انس را نيافريديم مگر براي اينكه بندگي مراكنند
»انا للّه و انا اليه راجعون« (بقره: 156)
ما از خداييم و به سوي او باز مي‏گرديم
ولي بعضي انسان‏ها از سر عناد و لجاج و استكبار، نه به فرمان عقل و قلب و گردن مي‏نهند و نه دعوت هدايتگران الهي را مي‏شنوند و از سر گردن‏كشي راه طغيان پيش مي‏گيرند و به جهنم عقايد و اخلاق و اعمال رذل و ناپاك گرفتار مي‏شوند. اينان در حقيقت تلفات خلقت و وجودهاي تبعي و غير اصيل هستند، و جهنم جايگاه اينان است و خود جهنم هم حكم تبعي و غير اصيل بودن را دارد. البته جهنم بعضي از اين افراد كه خود را زير زنگارها و پليدي‏هاي عقايد و اخلاق و اعمال ناپاك دفن كرده‏اند، با سوزاندن اين پليدي‏ها، پاك مي‏گرداند و شايسته وارد شدن به بهشت مي‏كند و بعضي هم كه هيچ شايستگي و صلاحيتي ندارند، براي هميشه هيزم جهنم خواهند بود.
امام خميني (قدس سره الشریف) مي‏فرمايد:
جهنم رحمتي است در صورت غضب براي كساني كه لياقت رسيدن به سعادت دارند. اگر تخليصات و تطهيراتي كه در جهنم مي‏شود نبود، هرگز روي سعادت را آن اشخاص نمي‏ديدند.
{ معاد از ديدگاه امام خميني، ص 303.}
جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهي است كه براي تخليص مؤمنان معصيت كار و رساندن آنها به سعادت ابدي، چاره منحصره است... جهنم براي كساني كه فطرتشان به كلي معيوب نشده و به كفر و جهود و نفاق نرسيده باشند، رحمت است در صورت غضب. {همان.}
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.