يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مفهوم شفاعت چيست؟


پاسخ :
هر گاه در معني لغوي شفاعت درست بينديشيم، مفهوم اسلامي آن را نيز مي توان به دست آورد، زيرا شفاعت از مادّه شفع به معني ضميمه كردن چيزي به همانند او است «ضَمُّ الشَيْء اِلي مِثْلِهِ» واز اينجا روشن مي شود كه بايد نوعي شباهت و همانندي درميان آن دو بوده باشد، هر چند تفاوتهائي نيز درميان آنها ديده شود.
و به همين دليل شفاعت به مفهوم قرآنيش اين است كه شخص گنهكار به خاطر پاره اي از جنبه هاي مثبت (مانند ايمان يا انجام بعضي از اعمال صالح) شباهتي با اولياء الله پيدا كند و آنها با عنايات و كمكهاي خود، او را به سوي كمال سوق دهند و از پيشگاه خدا تقاضاي عفو كنند.
و به تعبير ديگر، حقيقت شفاعت، قرار گرفتن موجودي قويتر و برتر ، در كنار موجود ضعيفتر، و كمك كردن به او براي پيمودن مراتب كمال است.
و از اينجا پاسخ بعضي از خرده گيريهاي نا آگاهان كه شفاعت را به نوعي پارتي بازي يا چراغ سبز دادن به گنهكاران تفسير كرده و آن را با شفاعت اطرافيان سلاطين جبّار مقايسه نموده اند روشن مي شود، زيرا عوامل زير بنائي شفاعت در مفهوم شرعيش عواملي است سازنده، و بر اساس لياقتهاست، درحالي كه شفاعت رائج درميان مردم در بسياري از موارد از نيازهاي طرفيني و رابطه هاي شخصي و خصوصي و غير منطقي سرچشمه مي گيرد.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.