سه‌شنبه، 26 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا علم به قيامت براي كسي قابل ظهور نيست ؟


پاسخ :
«علم به قيامت» بنابر آيات قرآني فقط «عند الله» بوده و قابل ظهور براي ديگران نيست. «و يقولون متي هذا الوعد ان كنتم صادقين »(يونس، آيه 48) « يسئلونك عن الساعة ايان مرسيها قل انما علمها عند ربي لايجليها لوقتها الا هو ثقلت في‏السموات و الارض لاتاتيكم الا بغتة يسئلونك كانك حفي عنها، قل انما علمها عند الله و لكن اكثر الناس لا يعلمون » [اي رسول ما] از تو احوال ساعت قيامت را خواهند پرسيد كه چه وقت فرا رسد پاسخ ده كه علم آن نزد ربّ من است، كسي جز او آن ساعت را ظاهر وروشن نتوان كرد (شأن) آن ساعت در آسمانها و زمين بس سنگين و عظيم است، نيايد مگر شما را ناگهان. از تو مي‏پرسند كه گويي كاملاً بر آنآگاهي بگو علم آن ساعت محققا نزد خداست و لكن اكثر مردم بر اين حقيقت آگاه نيستند(اعراف، آيه 187).
به فرمايش مرحوم طباطبايي تعبير« انما علمها عند ربي » بيان كنايي از اين نكته نيست كه كسي (مثل پيامبر(ص))به قيامت جاهل است، بلكه بيان جدي و غيركنايي از اين حقيقت است كه وقت قيامت جز نزد خداوند نيست. امادليل اين امر را علامه طباطبايي اين گونه توضيح مي‏دهند كه از آنجا كه قيامت ظرف فناء خوديات و انيّات همه اشياءاست، تا خودي و انيّت اشياء فاني نشود حضرت حق براي شيئي ظهور و تجلي نخواهد كرد. بر اساس آيات قرآن وروايات معصومان، در آن زمان خداوند متعال خود پرسشگر است و خود جواب دهنده، خود مي‏پرسد « لمن الملك » ملك براي چه كسي است» و خود پاسخ مي‏دهد « لله الواحد القهار »؛ براي خداوند يكتاي قهر كننده . بنابراين، قيام تقابل ظهور براي غيرخداوند نيست، به بيان ديگر تا «غير» غير است و خودي خود را حفظ مي‏كند قيامتش برپا نمي‏شود و آنگاه كه قيامتش برپا شود خودي در كار نيست تا گفته شود علم به قيامت از نزد خدا به ديگري سرايت كرده است. (دقت كنيد) (نك: انسان از آغاز تا انجام، علامه طباطبايي، ترجمه و تعليقات صادق لاريجاني، الزهراء، تهران، چاپ دوم، تابستان 1371،صص 109 ـ 108 و 303 ـ 302 و نيز الميزان، ج 9، ص 370)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.