پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

منظور از «يوم الازفة (نزديک)» که از اسماء قيامت است چيست؟


پاسخ :
قرآن قيامت را روز نزديك: «يوم الازفة» خوانده است، تا كسي نگويد به قيامت مدْت زيادي مانده است: «و أنذرهم يومَ الازفة إذا القلوب لدي الحناجرِ كاظمين» مؤمن/18؛ [آنان را از روز نزديك بترسان. روزي كه از شدّت وحشت قلبها به گلوگاه مي‏رسد.] بدكاران مي‏پندارند قيامت دور است. قرآن اين فكر را ناصواب دانسته، قيامت را نزديك مي‏شمرد تا مبادا بشر از آن غافل شود: «إنّهم يروْنه بعيداً و نريه قريباً» معارج/6ـ7؛ [رأي آنان دربارة قيامت اين است كه معاد دور است ولي ما آن را نزديك مي‏بينيم].
قرآن مجيد قيامت را نزديك بلكه شديداً نزديك مي‏داند؛ چون با واژة «اقترب» از آن خبر داده، مي‏فرمايد: «اقترب للنّاس حسابُهم و هم في غَفلةٍ مُعرِضون» انبياء/1؛ [مردم به فكر حساب و قيامت نيستند و از آن غافلند ولي حساب به آنان نزديك شده است، امّا آنان از قيامت روي گردانند. در آية ديگر فرمود: «اقتربتِ السّاعةُ و انْشقّ القمرُ» قمر/1؛ [قيامت نزديك شده و ماه از هم شكافت. همچنين مي‏فرمايد: «إنّهم يرونه بعيداً و نريه قريباً»؛ [تبه‏كاران مي‏پندارند قيامت دور است. ولي ما آن را نزديك مي‏بينيم. گروهي اصل قيامت را استبعاد مي‏كردند و مي‏گفتند: «ذلك رجْعٌ بعيد» ق/3؛ [و عدّه‏اي تحقّق آن را دور و بعيد مي‏پنداشتند]. به هر تقدير، بهشت و جهنّم نيز نزديك است. دربارة بهشت مي‏فرمايد: «و أُزلِفَتِ الجنّةُ للمتّقين غيرَ بعيد هذا ما توعَدون لكلّ أوّابٍ حفيظ مَن خشِيَ الرّحمنَ بالغيب و جاءَ بقلبٍ منيبٍ أُدخلوها بسلامٍ ذلك يوم الخُلود» ق/31ـ34؛ [بهشت به پرهيزكاران نزديك و فاصله‏اي از آنان ندارد. اين چيزي است كه به شما وعده داده مي‏شود و براي كساني است كه به خدا بازمي‏گردند و پيام‏ها و احكام او را حفظ مي‏كنند. آن كس كه از خداوند ترس داشته و با قلبي پرانابه در محضر او حاضر شود، به آنان بگو، به سلامت وارد بهشت شويد. امروز روز جاوداني است]. درباره جهنّم نيز مي‏فرمايد: «إنّا أنذرناكم عذاباً قريباً» نبأ/40؛ [ما شما را از عذاب نزديكي بيم مي‏دهيم]. پس اصل قيامت و شؤون رسمي آن مانند بهشت و جهنّم همگي نزديك، بلكه هم اكنون موجود است: «و إنّ جهنّم لمحيطة بالكافرين» عنكبوت/54.
اميرالمؤمنين(ع) مي‏فرمايد: «رحم الله إمراً تفكّر فاعتبر، و اعتبر فأبصر، فكأنّ ما هو كائن من الدّنيا عن قليلٍ لم يكن، و كانَّ ما هو كائنّ من الاخرة عمّا قليل لم يزَل، و كلُّ معدودِ مُنقضٍ، و كلُّ متوقّعٍ آتٍ و كلُّ آتٍ قريبٌ دان» (نهج البلاغه خطبه/103)؛ [خداوند رحمت كند كسي را كه در امر قيامت انديشه كند و عبرت گرفته به ناپايداري دنيا بينا شود و باور كند آنچه از دنيا مانده به زودي نابود خواهد شد و آنچه از آخرت موجود است زوال ناپذير و همواره بوده است و آنچه از ساعات عمر كه به حساب مي‏آيد به پايان مي‏رسد و هر چه انتظار داريد از قبيل مرگ و قيامت، آينده است و هر آينده‏اي نزديك است.
قيامتْ ناباوران مي‏گويند: چه كسي ما را پس از مرگ زنده مي‏كند؟ «فسيقولون مَن يُعيدُنا قل الّذي فطَركم أوّل مرّة فسُينغِضون إليك رؤُسَهم و يقولون مَتي هو قل عسي أن يكون قريباً» اسراء/51 قرآن در پاسخ اين پرسش مي‏فرمايد: اي پيامبر(ص)! به آنان بگو همان كسي كه روز نخست شما را آفريد. آنان سر خود را از روي تعجّب و انكار به سوي تو خم مي‏كنند و مي‏گويند: در چه زماني خواهد بود‏؟ به آنان بگو اميد آنكه زمان آن نزديك باشد.
نزديك بودن قيامت يا به اعتبار حتميّت و ضرورت تحقّق و وقوع آن است؛ زيرا بر اساس سخن حضرت امير(ع) هر آينده‏اي نزديك است، يا نسبت به مجموع عمر جهان ازليّت آن كه مثلاً هزار قرن هم اندك محسوب مي‏شود، يا به اعتبار آن است كه قيامت صغرا كه همان برزخ باشد نزديك است: «من مات فقد قامت قيامتة» (بحار58/7)
از سوي ديگر، آمدن قيامت دفعي و فقط متّكي به ارادة خداست: «بل تأتيهِم بغتةً فَتَبْتَتُهم» انبياء/40؛ به صورت ناگهاني واقع خواهد شد و سبب بُهت آنان مي‏گردد. چيزي كه به صرف ارادة الهي باشد و نيازي به استعداد مبدأ قابلي نداشته باشد يا «كنْ فيَكون» بقره/117 تحقّق خواهد يافت. از اين رو براي آن نمي‏توان مدت و زمان معيّن كرد. آنان كه از تاريخ وقوع معاد مي‏پرسيدند نمي‏دانستند كه قيامت، در طول تاريخ نيست؛ زيرا خود تاريخ و زمان نيز به معاد مي‏رسد. قيامت در مقطعي از زمان نيست تا پرسيده شود كي برپا مي‏شود، بلكه بستر نظام طبيعت و بساط آسمان و زمين برچيده مي‏شود و اصلاً وقت و زمان نمي‏ماند. زمان در صورتي وقوع خواهد يافت كه حركت و متحرّكي باشد و اگر منظومه تحريكي اعم از سپهري و زمين رخت بربست زمان منتفي خواهد شد. پس نزديك بودن آن به معناي قرب تاريخي نيست و كسي ظرف تحقّق آن را نمي‏تواند پيش بيني كند. از اين رو فرمود: «يسئلك النّاس عن السّاعة قل إنّما عِلْمُها عند الله و ما يدريك لعلّ السّاعَهَ تكون قريباً» احزاب/63؛ [مردم از تو دربارة زمان قيامت مي‏پرسند. بگو علم آن تنها نزد خداست و چه مي‏داني شايد قيامت نزديك باشد.] بنابراين، همواره بايد آماده برپا شدن آن بو دو خود را مهيّا كرد و بعيد نيست ندانستن زمان قيامت در تهذيب نفس فرد و جامعه و سازندگي آنان تأثير بيشتري داشته باشد و چه بسا مؤمنان براي رسيدن آن لحظه شماري كنند و برخي از فرارسيدن آن قالب تهي كنند: «و ما يدريك لعلّ السّاعة قريبٌ يَستعجِل بها الّذين لا يؤمنون بها و الّذين امنوا مُشفِقون منها و يعلمون أنّها الحقّ» شوري، 17ـ18؛ [تو نمي‏داني شايد قيامت نزديك باشد. اما كساني كه به آن ايمان ندارند براي آن عجله مي‏كنند، ولي مؤمنان از آن بيمناكند و مي‏دانند كه آن حقّ است.]
قرآن سرانجام سرّ مخفي بودن زمان قيامت را چنين بيان مي‏كند: «إنّ السّاعة اتيَة أكاد أُخفيها لِتُجْري كلُّ نفس بما تَسعي» طه/15؛ [رستاخيز به طور يقين خواهد آمد. من مي‏خواهم آن را پنهان دارم تا هر كس در برابر كوشش خود جزا داده شود]. بنابراين، يكي از علل پنهان داشتن قيامت نكته تربيتي آن است. به هر تقدير، هنگامي كه انسان از جهان مادّه و زمان خارج مي‏شود اصل مدت و زمان را پشت سر مي‏گذارد و از فراز آن عبور مي‏كند. نمونة آن خوابِ اصحاب كهف است كه با سپري شدن 309 سال گفتند: «لَبِثْنا يوماً أو بعضَ يوم» كهف/19؛ [ما نصف روز يا يك روز در خواب بوده‏ايم]. قرآن كريم در آيه ديگري سرگذشت حال تبه‏كاران را چنين بازگو فرموده كه روز برپايي قيامت سوگند ياد مي‏كنند كه ما جز ساعتي درنگ نكرده‏ايم. آري اين چنين از ادراك واقعيت محروم مانده‏اند. اما آنان كه اهل دانش و ايمان هستند گويند: شما به فرمان خدا تا روز قيامت درنگ كرده‏ايد و اكنون روز قيامت است، ولي شما نمي‏دانيد: «و يوم تقوم السّاعةُ يُقسِم المجرمون ما لبِثُوا غيرَ ساعة كذلك كانوا يُؤفَكون و قال الّذين أُوتوا العلمَ و الإيمان لقد لبِثتم في كتاب الله إلي يوم البعث فهذا يوم البعث ولكنّكم كنتم لا تعلمون» روم/55ـ56 و همچنين است سرگذشت مردن يكي از پيامبران الهي كه پس از صد سال زنده شد و گفت: يك روزي پاره‏اي از روز درنگ كردم: «فأماتَه الله مائةَ عامٍ ثُمّ بعَثه قال كم لبثتَ قال لبثتُ يوماً أو بعضَ يوم قال بل لبثتَ مائة عامٍ...» بقره/259؛ [خداوند فرمود: بلكه صد سال درنگ داشتي..] و نمونه‏هاي ديگر كه نقل و بررسي شد.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس