پرسش :
آيا درست است كه سه دين بزرگ الهي (يهودي ،مسيحي و اسلام )مرگ را برتر از زندگي مي دانند به اين معني كه مكتب حيات گرايي ،زنده بودن را به هر قيمتي كه باشد جايز ميداند ولي اسلام تقدير رابهتر از مرگ ميداند و تقدير خداوند را تابع پيشرفت هاي پزشكي نمي داند .
پاسخ :
اين چنين نيست. از نظر اسلام مرگ بهتر از زندگي است اگر زندگي انسان در مسير ذلت و انحراف و سقوط اخلاقي واقع شود. مگر پايان اين مسير ناپسند و نسبت به شرور و مضرات اين زندگي خير و بركت محسوب ميگردد اما در صورتي كه زندگي انسان حيات طيبه و در جهت عبوديت حضرت حق باشد هيچگاه مرگ بهتر از اين زندگي نميباشد بلكه اين زندگي نردبان رشد و تعالي انسان ميگردد و لذا حكم مطلق در باب زندگي و مرگ حكم درستي نيست.
در مورد مكتب حياتگرايي كه به گفته شما چنين ادعايي دارد. مسلما ادعايي پوچ و غيرمنطقي است چرا كه زندگي آن وقت ارزشمند است كه باعث سعادتمندي انسان باشد و در صورت ذلت و خواري و ننگ، اصلاً نميتوان نام آن را زندگي نهاد.
حضرت سيدالشهدا(ع) در دوران سلطه ستم، مرگ شرافتمندانه را سعادت ميديد و زندگي زيردست ستمكاران را مايه خواري و ننگ لا اري الموت الا سعادة والحياة مع الظالمين الا برما ( مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 68).
اساسا نگرش اسلام به زندگي كوتاه دنيوي معنا و ارزش ميدهد و مرگ تنها انتقال از مرتبهاي به مرتبه ديگر است و به معناي فنا و نيستي نميباشد.
www.eporsesh.com
اين چنين نيست. از نظر اسلام مرگ بهتر از زندگي است اگر زندگي انسان در مسير ذلت و انحراف و سقوط اخلاقي واقع شود. مگر پايان اين مسير ناپسند و نسبت به شرور و مضرات اين زندگي خير و بركت محسوب ميگردد اما در صورتي كه زندگي انسان حيات طيبه و در جهت عبوديت حضرت حق باشد هيچگاه مرگ بهتر از اين زندگي نميباشد بلكه اين زندگي نردبان رشد و تعالي انسان ميگردد و لذا حكم مطلق در باب زندگي و مرگ حكم درستي نيست.
در مورد مكتب حياتگرايي كه به گفته شما چنين ادعايي دارد. مسلما ادعايي پوچ و غيرمنطقي است چرا كه زندگي آن وقت ارزشمند است كه باعث سعادتمندي انسان باشد و در صورت ذلت و خواري و ننگ، اصلاً نميتوان نام آن را زندگي نهاد.
حضرت سيدالشهدا(ع) در دوران سلطه ستم، مرگ شرافتمندانه را سعادت ميديد و زندگي زيردست ستمكاران را مايه خواري و ننگ لا اري الموت الا سعادة والحياة مع الظالمين الا برما ( مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 68).
اساسا نگرش اسلام به زندگي كوتاه دنيوي معنا و ارزش ميدهد و مرگ تنها انتقال از مرتبهاي به مرتبه ديگر است و به معناي فنا و نيستي نميباشد.
www.eporsesh.com