شنبه، 30 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا در مورد اسيران واقعهء كربلا بي حرمتي به معناي تجاوز به آنان انجام گرفت و مانند اسيران كفر با آنان معامله كردند؟ گفته مي شود اين مطالب در آن واقعه رخ داده , ولي از كتاب هاي مقتل حذف گرديده است . آيا صحّت دارد؟


پاسخ :
اسارت خاندان عصمت و طهارت بعد از شهادت امام حسين 7واقعه اي بس دردناك براي اهل بيت محسوب مي شود و ورود آنان به مجلس ابن زياد در كوفه به طرز فاجعه آميزي بسيار دردناك است .
در مقتل آمده است :
]ابرزت حاسدهء لكن علي حالة لم بتق للجلد اصطباراً
لا خمار يستر الوجه و هل لكريمات الهدي ابقوا خماراً
لا و من البسها من نوره ازراً مذسلبوا عنها الازازا
لم تدع ـ يا شلّت الايدي ـ لهامن حجاب فيه عنهم تتوارا;(1) آنان را به حالتي وارد مجلس ابن زياد كردند كه بدن از ديدن آن منظره مي لرزيد. چادرها از سرشان كشيده شده و آنان كه همواره صورتشان را نامحرم نمي ديد, بدون مقنعه وارد كردند...>.
مرحوم شيخ مفيد كه از قديم ترين مورخان مقتل نويس شيعي است مي گويد: وقتي كه اسرا را نزد يزيد بردند, با شكل نامناسب وارد كردند. يزيد ناراحت شد. مردي از اهل شام به يزيد گفت : اين دختر (فاطمه دختر حسين ) به به من ببخش . فاطمه مي گويد: من لرزيدم و جامهء عمّه ام زينب را گرفتم و زينب كه مي دانست چنين كاري نخواهد شد, به مرد شامي گفت : هرگزاين كار ممكن نيست !
به خدا! اين كار نه براي تو خواهد بود و نه براي يزيد.
يزيد خشمگين شد و به زينب گفت : دروغ گفتي ! اين كار به دست من است . اگر بخواهم , آن را انجام خواهم داد.
زينب گفت : هرگز! خدا اين اختيار را به تو نداده جز اين كه از دين ما بيرون روي و به آيين ديگري درآيي .
يزيد بسيار خشمگين شد و نتوانست جوابي دهد. آن مرد بار ديگر گفت : اين دخترك را به من ببخش . يزيد گفت : دور شو,خدا مرگت دهد.(2)
سپس دستور داد زنان را به خانه اي جداگانه ببرند. و علي ابن الحسين 7نزد ايشان و سرپرست آنان باشد.
حضرت زينب 3در مجلس يزيد خطاب به او فرمود:
آيا عدالت است كه زن ها و كنيزهاي خودت را پشت پرده پنهان كرده اي و دختران رسول خدا را بدون سَتْر و عفاف به عنوان اسير در مجالس و كوچه و بازار از اين شهر به آن شهر مي گرداني ؟!از اين عبارت نمي تواند استفاده كرد آنان را سر برهنه در كوچه و بازار گردانده باشند, گرچه از آن سنگدلان بعيد نبود كه بافرزندان رسول اللّه چنين برخوردهايي داشه باشند, اما بعيد نيست چون دختران پيامبر6حجاب كامل داشتند. شايدكسي تا آن موقع صورت ها يا قد و قيافهء آنان را نديده بود و اكنون كه به اسارت رفته اند و مردان نامحرم به صورت و قد و قيافه ءآنان نگاه مي كنند, ناراحت هستند و اين گونه به يزيد خطاب مي كنند.
پی نوشت:
1.مقتل الحسين , مقرّم , ص 41
2.شيخ مفيد, الارشاد, ج 2 ص
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.