سه‌شنبه، 2 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا فرزند نسبت به مادري كه با او زندگي نمي كند و از پدرش جدا شده وظيفه اي دارد؟


پاسخ :
وظيفه فرزند احسان به پدر و مادر و خوش‏رفتاري با آنان است. خداوند متعال در چهار آيه قرآن، پس از دعوت مردمبه عبادت خويش، آنان را به احسان و نيكي به پدر و مادر فرمان داده است، و در سه آيه ديگر سفارش به احسان به پدرو مادر نموده است.
بقره ، آيه 83 / نساء ، آيه 36 / انعام ، آيه 151 / اسراء ، آيه 23 / عنكبوت ، آيه 8 / لقمان ، آيه 14 / احقاف ، آيه15
در سوره اسراء فرموده است: «و خداي تو حكم فرموده كه جز او هيچ كس را نپرستيد و درباره پدر و مادر نيكويي كنيد و اگر يكي يا هردو پير و سالخورده شوند، كلمه‏اي كه آنان را رنجيده خاطر كند بر زبان نياوريد و كمترين آزاري به آنها نرسانيد و با ايشان با اكرام و احترام سخنبگوييد و همواره بال و پر تواضع و تكريم را با كمال مهرباني نزدشان بگستران و بگو: پرودگارا! همانگونه كه پدر و مادر مرا از كودكي به مهرباني بپروردند، تو در حق آنها رحمت و مهرباني فرما».
و در سوره لقمان فرموده است: «... شكر من و شكر پدر و مادرت را به جاي آور ... و اگر آنها تو را به شرك دعوت كردند، در اينصورت از آنان اطاعت مكن، ولي در دنيا با آنها به حسن خلق مصاحبت كن».
تنها اطاعت از والدين در جهت معصيت خدا جايز نيست، ولي احترام و خوش‏رفتاري با آنان همواره لازماست.
اما راجع به شرايط خاصي كه ذكر كرده‏ايد ضمن اين كه كاملاً شما را درك مي‏كنيم خدمتتان عرض مي‏كنيم مادراصلي شما در هر حال كسي است كه شما را به دنيا آورده و همين اندازه براي حق مادري كافي است و مشكلي كه راجع به ايشان ذكر كرده‏ايد امتحان الهي براي شما است. خداوند هر شخصي را به شكلي امتحان مي‏نمايد، شما را نيزاينگونه مورد آزمايش قرار داده، زيرا جمع بين راضي نگه‏داشتن ايشان همراه با پدر و زن پدرتان كار بسيار دشوارياست ولي چاره‏اي نيست بايد آن قدر ظريف و حساب‏شده برخورد كنيد كه از اين امتحان الهي سربلند بيرون آييد.البته لازم نيست رفت و آمد و رابطه خود را با ايشان زياد كنيد، بلكه مي‏توانيد صحنه را طوري بسازيد كه او باور كندرابطه بيش از اين مقدور شما نيست و با شگردهاي مختلف از عدم رضايت ايشان نسبت به خود جلوگيري نماييد،زيرا عاق والدين مخصوصا مادر اثرات بسيار وخيمي را به دنبال خواهد داشت و در مقابل دعاي خير آنها زندگي دنيا وآخرت آدمي را بهبود خواهد بخشيد، حتي اگر مسلمان نباشند.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.