پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شأنيت چيست و منظور از اينكه مرد وظيفه دارد مطابق شأن همسرش شرايط زندگي را فراهم كند چيست؟


پاسخ :
منظور از شأن يعني موقعيتي كه فرد از لحاظ خانوادگي، اجتماعي، سياسي، علمي، اقتصادي و فرهنگي دارد. البته ممكن است همه عوامل مذكور براي يك فرد خاص فراهم باشد و باعث ايجاد موقعيتي براي او شود يا به عبارت ديگر شأنيتي را ايجاد كند و ممكن است يك يا دو مورد فراهم باشد.
به عنوان مثال فردي استاد دانشگاه است طبعاً از يك موقعيت خاصي برخوردار است كه ممكن است فرد ديگري آن موقعيت را نداشته باشد يا همسر كسي مثلاً از يك خانواده متمكن و ثروتمندي است .طبعا چنين همسري فرق دارد با فرد ديگري كه همسرش از طبقات متوسط يا فقير جامعه است. فرض كنيد:همسر كسي معلم است طبعا بايد وضعيت لباس او متناسب با همكارانش باشد و به گونه اي در محل كارش حاضر شود كه مطابق شأن معلمي او باشد. بنابراين شأن از يك سو جنبه اعتباري دارد و از سوي ديگر ممكن است جنبه واقعي داشته باشد و احتمال دارد هر دو جنبه در يك فرد جمع باشد و احتمال دارد يكي از اين جنبه ها براي فرد شأنيت درست كند.
در هر صورت وقتي گفته مي شود مرد وظيفه دارد شرايط زندگي را مطابق شأن همسرش فراهم كند.
منظور اين است كه مرد بايد موقعيت همسرش را از نظر خانوادگي و شخصيتي در نظر بگيرد و شرايطي را براي او به وجود آورد و امكاناتي را فراهم كند كه با وضعيت قبلي او كه در خانه پدري اش بوده خيلي متفاوت نباشد تا زن بتواند خودش را با شرايط جديد وفق دهد و در مقابل خانواده خودش احساس شكستگي نكند و به همين دليل گفته مي شود هنگام انتخاب همسر سعي كنيد با خانواده اي وصلت كنيد كه آن خانواده از نظر اجتماعي، اقتصادي و ساير جهات در سطح خانواده شما باشند.
مثلاً: دختري در خانواده اي زندگي مي كرده كه از نظر لباس معمولا لباس هاي ارزشمند (از نظر قيمت) و مرغوب مي پوشيده و در مجموعه خانواده و حتي فاميل پوشيدن اين گونه لباس ها يك امر عادي است. الان كه او وارد خانه شوهر شده انتظار دارد خيلي با وضعيت قبلي خود فاصله نگيرد و پوشيدن برخي لباس هاي ارزان قيمت و نامرغوب را كسر شأن خودش مي داند.
شأنيت همانطور كه گفته شد يك امر عرفي است كه ريشه يا در اعتباريات و مجعولات دارد و يا ريشه در واقعيات دارد در هر صورت مراعات اينگونه امور عرفي باعث سازگاري و وفاق بيشتري مي شود و در استحكام روابط خانوادگي مؤثر است. البته مراعات همه اين امور به ميزان تمكن شوهر بستگي دارد.
اگر مرد واقعاً از نظر مالي توانايي دارد بايد شرايط زندگي همسرش را در حد شأن او فراهم كند و زن نيز بايد توجه داشته باشد كه انتظارات خود را در حد توانايي همسرش قرار دهد تا فشاري بيش از حد متعارف به شوهرش وارد نشود.
نكته ديگري كه بايد توجه داشت اين است كه گاهي اوقات شأنيت خانمي به دليل وضعيت خانوادگي قبلي اش به وجود آمده و گاهي اوقات نيز بعد از ازدواج و در خانه شوهر شأنيت جديدي پيدا مي كند. مثل اين كه اين خانم با ادامه تحصيل مراحل و مراتبي را طي مي كند و مثلا مهندس مي شود يا پزشك، معلم يا نماينده مجلس مي شود. هر كدام از اين موقعيت هاي علمي، اجتماعي و سياسي كه زن پيدا مي كند شأنيت جديدي را به وجود مي آورد و مرد بايد در صورت تمكن امكاناتي متناسب با شأن او فراهم كند. مثلا خانمي پزشك شده است وقت او بسيار ارزشمند شده به گونه اي كه در لحظه اي از آن مي تواند به بيماري كمك كند و جان انساني را نجات دهد.
اگر اين خانم از شوهر خود بخواهد كه براي كارهاي منزل فردي را استخدام كنند تا كارهاي روزمره مثل نظافت خانه و تهيه غذا و... را انجام دهد اين خواسته گزافي نيست. زيرا موقعيت حرفه اي و شغلي او چنين اقتضايي دارد يا خانمي معلم است وضعيت لباس او بايد متناسب با شأن معلمي او باشد. چنين خانمي بايد حداقل يك دست لباس بيشتر از آن خانمي كه چنين مسؤوليتي را ندارد داشته باشد چه اين كه لباسي كه زن داخل خانه و براي شوهر خود مي پوشد ممكن است متناسب با حرفه معلمي نباشد. زيرا اين خانم به عنوان يك معلم الگوي دانش آموزان است بايد هم طرز لباس پوشيدن او و هم نوع لباسش متناسب با معلمي باشد در حالي كه يك خانم خانه دار يك لباس براي داخل خانه و يك لباس براي مجالس رسمي مثل مجالس جشن و عروسي فقط نياز دارد همين طور ساير امكانات بايد متناسب با شأن خانم باشد.
البته بايد توجه داشت كه شؤونات اعتباري ذاتا ارزش آفرين نيست و هرگز دليل برتري فردي بر فرد ديگر نمي باشد و ارزش انسان به ايمان و كمالات واقعي است كه با افعال اختياري خود كسب كرده است و اگر تأكيد مي شود روي شؤونات صرفا به خاطر اين است كه از برخي تنش ها جلوگيري شود و گاهي اوقات نيز خود آن شأنيت اقتضايي دارد كه رعايت آن اجتناب ناپذير است.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.