پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر يك مرد مسلمان با يك زن غير مسلمان ازدواج كند براي توجيه و جذب وي به اسلام چه راهكارهايي را بايد به كار گيرد؟


پاسخ :
با توجه به پاسخ سؤال 5 مي توان از دو نوع راهكار بهره جست:
الف. راهكارهايي جهت آشنايي و گسترش شناخت وي نسبت به جامعيت اسلام كه در اين زمينه مي توان با استفاده از كتب معارف ديني و فرهنگ غني اسلامي در يك مقايسه نظري با ديگر اديان وي را به حقانيت دين مبين اسلام آشنا ساخت. اگر خودتان از غناي فكري برخورداريد، مستقيما اقدام خواهيد كرد و اگر توانايي علمي تان در اين زمينه كم است به اساتيد اين رشته مراجعه كنيد و طي جلسات و گفتگوهاي منطقي براي وي حقايق اسلامي و جهان بيني اسلامي را تبيين و تشريح نماييد. زيرا بسياري از افراد هنوز از حقايق و معارف اسلام در بعد نظري آشنايي كافي ندارند بنابراين اگر شناخت كافي برايشان حاصل شود خود به خود گرايش پيدا خواهند كرد.
در اين زمينه مي توان از يك سير مطالعاتي درباره معارف اسلامي مثل يك دوره كتاب هاي شهيد مطهري به خصوص دوره 7 جلدي جهان بيني و يا سلسله دروس انديشه هاي بنيادين اسلامي از انتشارات مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (6 جلد) بهره بگيريد.
ب. راهكارهاي عملي كه در زندگي عملي با آن روبرو مي شويد و در واقع چهره تبلور يافته و عملي دستورات اسلام است. اين راهكارها كه شايد بتوان بهتر، بيشتر و سريع تر مي تواند ديگري را تحت تأثير قرار دهد مورد سفارش رهبران ديني ما نيز هست و فرموده اند كه «كونوا دعاه الناس بغير السنتكم؛ مردم را با عمل خودبه راه راست و حق دعوت كنيد» زيرا رفتار و اعمال يك مسلمان كه پاي بند قوانين اخلاقي، بهداشتي، اجتماعي و... مي تواند نفوذ و تأثير عميق تري روي ديگري داشته باشد و در تاريخ صدر اسلام و نحوه برخورد و رفتار ائمه اطهار(ع) پيامبر اكرم(ص) نمونه هاي فراواني يافت مي شود كه غير مسلمانان يا غير شيعيان تحت تأثير رفتارهاي اخلاقي و دلسوزانه آن بزرگواران، به دين گرايش پيدا مي كردند مثلا يك يهودي تحت تأثير نحوه رفتار پيامبر اكرم(ص) با امام حسن(ع) و امام حسين(ع) كه در آن زمان كودك بودند و هنگام سجده در نماز بر پشت پيامبر اكرم(ص) سوار مي شدند ولي ايشان آنها را به آرامي از پشت خود كنار مي نشاندند و به ادامه نماز مي پرداختند، مسلمان شد و يا وقتي حضرت علي(ع) وقتي با غير مسلماني در مقداري از راه هم سفر شدند و در دوراهي وقتي خواستند از هم جدا شوند حضرت علي(ع) چند قدمي به عنوان همراهي به دنبال وي رفت و او را بدرقه كرد. وقتي كه آن غير مسلمان از دليل اين رفتار حضرت سؤال كرد، حضرت علي(ع) توضيح دادند كه اين يكي از آداب اسلامي است كه چند قدمي هم سفر خود را بدرقه كنيم، وي نيز تحت تأثير رعايت همين يك عمل بسيار ساده ولي دقيق كه برخاسته از روح دستورات ديني است به دين اسلام گرويد.
خلاصه اين كه مي توان با رعايت دستورات بهداشتي مثل تميز بودن، مسواك كردن، آراستن و توجه كردن به نظم و انضباط و هزاران نكته ريز و درشتي كه در اين زمينه مطرح است و يا رعايت دستورات اخلاقي، دلسوزي كردن براي ديگران، رعايت حق تقدم و احترام به بزرگترها و ترحم به كوچكترها و توجه به حقوق اجتماعي دوستان، همسايگان، فاميل و... ذهن غير مسلمان را به دقت و عميق حقايق اسلامي و جامعيت آن معطوف داشت. بنابراين لازم است ابتدا به چنين نكاتي آشنايي پيدا كنيد ودر صحنه عمل نيز به آن پاي بند باشيد. به خصوص اگر بتوانيد ويژگي هاي شخصيتي و حساسيت هايي كه در برخي زمينه ها دارد شناسايي كرده و با عمل كردن به دستورات اسلام در موارد و زمينه ها، وسايل جذب وي به اسلام فراهم شود.
در پايان لازم به ذكر است بايد تذكر داده شود كه اگر شما و يا ديگر مسلمانان عملا پاي بند احكام و دستورات اسلام نيستند نشانه ضعف و كمبود در حقيقت اسلام نيست بلكه مربوط به اراده و سستي اراده مسلمانان است و نشانه ضعف مسلماني ماست. انشاءالله كه بتوان با عمل به دستورات ريز و درشت اسلام، زمينه جذب وي را فراهم كرد.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.