دوشنبه، 8 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من هم اكنون 30 سال دارم، زن و شوهر كارمند هستيم؛ خدا پسري به ما داده كه حدود 1.5 سال دارد و صبحها مجبوريم فرزندمان را پيش پرستار بفرستيم. آيا به نظر شما با توجه به تمام موضوعات فوق بچه ديگري لازم است داشته باشيم يا خير؟


پاسخ :
در پاسخ به سوال شما، توجهتان را به نکات زیر جلب می‌کنیم:
الف: در مورد تعداد فرزند در روایات عددی مشخص نشده ولی جهت گیری کلی روایات معصومین -ع- به سمت فرزند زیاد داشتن است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: با یکدیگر ازدواج کنید و بر تعدادتان بیفزایید، همانا من به تعداد شما مباهات می‌کنم (بحارالانوار، ج 17، ص 259).
ب: در اسلام، آن چیزی که بیشتر از هر چیزی در مورد فرزندان اهمیت دارد، تعداد آن‌ها نیست بلکه تربیت صحیح و دینی آن‌هاست. تأمین نیازهای مادی و معنوی فرزندان، امر بسیار مهمی است که لازم است در فرزند آوری مورد توجه قرار گیرد.
ج: اصولا تک فرزندی از نظر روان شناسی امر چندان مطلوبی نیست، چون به لوس شدن و نازپروردگی کودک منجر می شود و عوارض بسیاری برای تربیت کودک در پی دارد. در مقابل، داشتن برادر و خواهر، تأثیر زیادی در سلامت و آرامش روانی افراد در کودکی و بزرگسالی آنان دارد. از این رو, نباید کودک را از نعمت برخورداری از برادر و خواهر در کودکی و بزرگسالی محروم کرد.
د: رعایت فاصله مناسب میان فرزندان، برای بچه‌دار شدن مجدد، لازم است در نظر گرفته شود. به گفته متخصصین و صاحب‌نظران، امروزه لازم است میان فرزندان، فاصله‌ای حدود 3 سال در نظر گرفته شود. (دو سال برای شیر خوردن فرزند اول، و حدود یک سال برای حاملگی فرزند دوم).
با توجه به نکات یاد شده، در مورد تعداد فرزندان، هر خانواده‌ای باید به شرایط و وضعیت خود بنگرند. ممکن است در خانواده‌ای با توجه به شرایط خوب مالی و توانایی زن و شوهر در نگهداری و تربیت فرزندان، داشتن فرزندان متعدد امری نیکو تلقی شود و برعکس در خانواده‌ای دیگر، داشتن فرزندان متعدد نه تنها نیکو نباشد بلکه امری نکوهیده و ناپسند باشد. از این رو، در فرزنددار شدن مجدد، رعایت شرایط مختلف فردی و امکانات لازم خانوادگی واجتماعی برای تربیت و رشد و تعالی آنها متناسب با اوضاع زمان و فضای حاکم بر این دوران را نباید از نظر دور داشت. به نظر ما, با برنامه ریزی در زمینه نحوه اشتغال مادر و رعایت فاصله مناسب میان فرزندان می‌توان بیش از یک فرزند داشت و بلکه این امر، مورد توصیه اکید است.
www.porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.