پنجشنبه، 18 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با توجه به روايات، امام عصر(علیه السلام) به همراه چه كساني و در صورت چه عواملي و در چه زماني ظهور مي كند؟


پاسخ :
چگونگي قيام:
با توجه به روايات به صورت خلاصه مي‌توان چنين گفت:
وقتي مردم جهان آماده پذيرش حضرت شدند، با ديدن علايم ظهور نگاه‌ها متوجه مكه مي‌شود. حضرت مهدي(عج) با اذن و امر خدا همراه با 313نفر از ياران در مسجد الحرام ظاهر مي‌شوند و با معرفي خود ظهور را اعلام كرده و مردم را به سوي خدا و پيروي از خود دعوت مي‌كند. با اعلام ظهور، ياران ديگر حضرت نيز به طرف مكه حركت مي‌كنند تا اينكه جمعيت ياران به ده هزار نفر مي‌رسد و حضرت خروج مي‌كند. مكه را به تصرف در مي‌آورد و پس از اصلاح امور به طرف مدينه حركت مي‌كند. با تصرف اين شهر و اصلاح امور آن به سمت عراق به راه مي‌افتد. البته در طول حركت ياران ديگري نيز به سپاه حضرت افزوده مي‌شود. در عراق پس از ارشاد و راهنمايي، به جنگ با معاندان و لشكر ظالم سفياني مي‌پردازد كه در نهايت به پيروزي حضرت و كشته شدن سفياني و سپاه او مي‌انجامد. سپس حضرت براي فتح بيت المقدس اقدام مي‌كند. نزول حضرت عيسي(ع) و نماز خواندن ايشان پشت سر امام مهدي(ع) باعث مي‌شود افراد زيادي از اهل كتاب به اسلام گرايش پيدا كنند و سر انجام با فرستادن ياران به نقاط مختلف عالم و فتح آن ، پيروزي نهايي براي اسلام رقم مي‌خورد.بايد توجه داشت حركت حضرت با تبليغ و تبيين حقيقت آغاز مي‌شود. او پيام‌آور صلح و راستي است. او براي نجات مي‌آيد، او رحمت الهي بر بندگان است. او ضد ظلم و شرك و فساد است. لذا ابتدا دعوت به حقيقت مي‌كند و سپس در صورت تقابل و عناد افراد، با آنان مي‌جنگد.

از مجموعه روايات ظهور و قيام امام زمان (عج) استفاده مي شود که آن حضرت ظهور و حرکت حق طلبانه خود را اين گونه به انجام مي رساند:
1 ـ خروج از مدينه،
2 ـ ورود به مکه و اعلام علني ظهور،
3 ـ ورود به کوفه به همراه لشکر خود و تسخير پايتخت و قرار دادن آن و اعلام حکومت جهاني،
4 ـ ورود به قسطنطنيه و انطاکيه و تسخير آن،
5 ـ حمله به فلسطين اشغالي و همراهي حضرت عيسي (ع) با آن حضرت،
6 ـ تسخير بيت المقدس و نابودي يهوديان و صهيونيسم و کشته شدن دجال .
اين قيام به مدت هشت ماه طول مي کشد؛ چنان که امام حسين (ع) مي فرمايد: «تضع سيفه علي عاتقه ثمانيه اشهر»؛«او اسلحه خود را به مدت هشت ماه به دوش خواهد داشت» (اثبات الهداه، ج 3 ، ص 466)
امام زمان (عج) پس از اعلام ظهور در مکه به سوي کوفه حرکت مي کند و بعد از فتح آنجا و نبردي سخت با مخالفان مکتب اهل بيت، آنجا را تسخير مي کند و مقر حکومت خود قرار مي دهد.
امام باقر (ع) مي فرمايد:‌ «قائم آل محمد بين رکن و مقام ابراهيم در مسجد الحرام ـ ظهور مي کند و نماز مي گزارد. سپس از آنجا بيرون آمده و با يارانش به سوي کوفه حرکت مي کند و آنجا مقر او مي گردد». (همان، ص 548)
پس از ظهور حضرت مهدي (عج) و گشودن شهرها و کشورهاي گوناگون، برخي از شهرها و قبايل به رويارويي با حضرت مي پردازند که به وسيله لشکريان امام سرکوب مي شوند امام صادق (ع) مي فرمايد: سيزده شهر و طايفه هستند که مردم آن با حضرت قائم به نبرد مي پردازند و حضرت با آنان مي جنگد: مردم مکه، مدينه، شام، بني اميه، بصره، دمنسيان، کردها، و اعراب قبايل بني ضبه، غني، باهله، از سرزمين ري» (الغيبه نعماني، ص 299)
با پي ريزي نظام الهي و حکومت جهاني امام عصر (عج) و فروپاشي قدرت هاي شيطاني، شعله هاي جنگ فرو مي نشيند و ديگر قدرتي باقي نمي ماند که بتواند با ارتش مهدي (عج) به رويارويي برخيزد. از اين رو ساز و برگ نظامي در بازارها بدون تقاضا مي ماند و در نتيجه ارزان و بي خريدار مي شود.
به هر حال از مجموع روايات مي توان مراحل ظهور و تشکيل حکومت را چنين معرفي کرد:
1 ـ مرحله نخست ظهور و آشکار شدن که تنها در اراده و علم الهي است.
2 ـ مرحله بعد قيام و نهضت به امر الهي و خروج بر ستمگران و مبارزه با دشمنان است.
3 ـ مرحله بعدي تثبيت و شکل گيري و شکل گيري نهايي حکومت جهاني است.
همه اينها نيز هشت ماه طول مي کشد.
امام باقر (ع) در تفسير آيه «الذين ان مکنا هم في الارض ...» مي فرمايد: «اين آيه به حق آل محمد (ص)، حضرت مهدي (عج) و ياران او است که خداوند آنها را مالک شرق و غرب جهان نموده، آيين اسلام را پيروز مي کند و بدعت ها و باطل ها را به دست او و يارانش نابود مي سازد... تا اينکه از ستم نشانه اي نمي ماند» (تفسير قمي، ج2، ص 87)
پس از استقرار و تثبيت دولت مهدوي، در کوفه، آن حضرت خود به طور مستقيم حاکمان و واليان جهان را با دستورات مهمي به سراسر جهان اعزام خواهد کرد؛ چنان که در روايتي آمده است: «مهدي يارانش را به سراسر دنيا گسيل مي دارد و به آنان دستور مي دهد که عدل و احسان را شيوه خود سازند و آنها را فرمان روايان کشورهاي جهان مي گرداند و به آنان فرمان مي دهد که شهرها را آباد سازند». (يوم الخلاص، ج 2، ص 65)
یاران و همراهان
با مراجعه به روايات نام بعضي از پيامبران الهي را مي توان يافت که در حکومت مهدي (عج) حضور خواهند داشت و آن حضرت را ياي خواهند کرد. مهم ترين آنان حضرت عيسي است. در روايتي علاوه بر ايشان، نام حضرت ادريس، خضر و الياس نيز آمده است که در کنار امام مهدي (عج) حضور دارند (کافي ج1 ص 242-247 ؛کشف الحق ص 186).علاوه بر اين بزرگوران، روايات اشاره به حضور افرادي شاخص و برجسته نيز دارد که جزو ارکان حکومت جهاني امام مهدي (عج)به شمار مي روند، مانند: اصحاب کهف، يوشع بن نون، مقداد،مالک اشتر ، سلمان، ابودجانه انصاري، ياران موسي و ...
به همين جهت در روايتي آمده است:«له رجال الهيون يقيمون دعوته و ينصرونه هم الوزراء له يتحملون اثقال المملکه عنه و يعينونه علي ما قلده الله»؛ «گروهي از مردان الهي، دور او گرد مي آيند، دعوتش را سرپا نگه مي دارند و او را ياري مي کنند. آنان وزيران او هستند که سنگيني مسائل کشوري را بر عهده مي گيرند وا و را در مسئوليت بزرگي که خداوند به عهده اش گذاشته است ياري مي کنند» (بشاره الاسلام ص 297).

اهل سنت هم روايتى نقل كرده‏اند كه معناى آن اين است چگونه خواهيد بود هنگامى كه فرزند مريم در ميان شما نازل گردد؛ در حالى كه امام شما از خود شما است. (مسند احمد، صحيح بخارى و مسلم و سنن بيهقى؛ طبق نقل تفسير نمونه، ج 4، ص 205) همچنين از برخى روايات كه در مجامع روايى شيعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عيسى استفاده مى‏شود؛ از جمله امام باقر(ع) مى‏فرمايد: در صاحب اين امر (امام زمان) چهار سنت پيامبر هست... و اما سنتى كه از عيسى دارد، اين كه گفته مى‏شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است. (بحارالانوار، ج 14، ص 238) زنده بودن حضرت خضر و عيسى - عليهما السلام - واقعيت دارد ولى نه به اين معنا كه مبعوث شده‏اند. بلکه هنوز ازدنيا نرفته‏اند. قرآن مجيد در مورد حضرت عيسى (ع) صريحا فرموده است: «ماقتلوه و ما صلبوه و لكن رفعه الله اليه؛ آنان وى را نكشته وبه صليب نكشيدند (نتوانستند) بل خدايش او را بالا برد». در دين مسيح مسلم است كه حضرت عيسي روزي ظهور مي كند و بشريت را نجات مي دهد. در روايات ما نيز مسلم است كه روزي حضرت عيسي ظهور مي كند و پشت سر امام زمان(عج) مسيحيان را به حق دعوت مي نمايد و به واسطه ايشان، بسياري از مسيحيان به حضرت مهدي و دين مبين اسلام مي گروند. بنابراين اصل زنده بودن ايشان امکان وقوعي دارد و محال عقلي نيست و همچنان که ولادت ايشان خارق العاده بوده، ادامه حيات ايشان نيز به صورت خارق العاده ادامه يافته است. اما درباره کيفيت آن و چگونگي حضور ايشان در آسمان ها به روشني معلوم نيست (برگرفته از تقريرات تفسير آل عمران، استاد جوادي آملي).
. تعداد ياران مرد
درباره تعداد لشکريان و ياران امام زمان (عج) روايات گوناگوني در دسترس است. برخي روايات، تعداد آنان را سي صد و سيزده نفر يادآور شده اند و برخي روايات، از ده هزار نفر و بيش تر سخن مي گويند.
در اينجا به بعضي از اين موارد اشاره مي شود:
1 ـ نيروهاي مخصوص:
يونس پسر ظبيان مي گويد: خدمت امام صادق (ع) بودم که ايشان نامي از ياران حضرت قائم به ميان آورد و فرمود :« آنان سي صد و سيزده تن هستند و هر يک خود را در ميان سي صد نفر مي بيند»(دلائل الامامه ص 320)
امام زين العابدين (ع) مي فرمايد: «آنان که از بستر خود براي ياري امام قائم (عج) ناپديد مي شوند، سي صد و سيزده نفر به تعداد اهل بدر هستند که صبح آن شب (صبح روز بعد) در مکه گرد مي آيند». ( دلائل الامامه ص 320)
2 ـ ارتش مهدي (عج)
ابوبصير مي گويد: مردي از اهالي کوفه، از امام صادق (ع) پرسيد: چند نفر با حضرت قائم (عج) قيام مي کنند؟ مردم مي گويند : همراهان حضرت به تعداد سربازان بدر يعني سي صد و سيزده نفرند. امام (ع) فرمود: «حضرت مهدي ظهور نمي کند مگر با ارتشي قوي و نيرومند و ارتش قدرتمند کم تر از ده هزار نيروي رزمنده نخواهد داشت».
امير مومنان (ع) مي فرمايد: «مهدي حداقل با لشکر دوازده هزار نفري و حداکثر پانزده هزار نفري ظهور مي کند. رعب و ترس از نيروي نظامي او، پيشاپيش سپاهيانش در حرکت است. هيچ دشمني با ايشان روبه رو نمي شود، جز اين که شکست مي خورد. آن حضرت و سپاهيانش در راه خدا به سرزنش کسي نمي انديشند. شعار لشکريانش اين است: بميران، بميران». (ابن طاووس ، ملاحم، ص 65)
3 ـ گارد حفاظت:
کعب مي گويد: مردي از بني هاشم، در بيت المقدس منزل مي کند. تعداد نيروهاي محافظ وي دوازده هزار نفرند و در روايت ديگري مي گويد: تعداد محافظان وي سي و شش هزار نفرند و بر سر هر يک از بزرگ راه هاي منتهي به بيت المقدس، دوازده هزار نفر مستقر مي شوند. برخي از روايات از سيزده زن نام مي برند که هنگام ظهور امام ، با حضرتش هستند و شايد آنان از کساني اند که از نيروهاي ابتدايي حضرت مهدي مي باشند. برخي از روايات نيز عدد زناني را که به حضرت ياري مي رسانند،چهار صد نفر يا هفت هزار و هشتصد نفر ذکر کرده اند و آنان زناني هستند که پس از قيام، حضرت را همراهي مي کنند و در کارها به آن حضرت ياري مي رسانند.
در کتاب فتن ابن حماد آمده است، تعداد مؤمنان به هنگام خروج دجال، دوازده هزار مرد و هفتهزار و هفتصد يا هشتصد زن هستند.(فتن، ص151)
امام باقر(ع) مي فرمايد: « به خدا سوگند! سيصد و اندي نفر(اصحاب خاص مهدي(عج)) خواهند آمد و پنجاه زن در ميان آنان است.»(الغيبه نعماني، ص279) مفضل بن عمر مي گويد: امام صادق(ع) فرمود: همراه حضرت قائم(عج)، سيزده زن هستند»؛ عرض کردم: آنان چه مي کنند و چه نقشي دارند؟ فرمود: « زخمي ها را مداوا مي کنند و از بيماران پرستاري مي نمايند؛ همچنان که همراه رسول خدا(ص) بودند ... .»(اثبات الهداه، ج3، ص75)
در برخي از روايات نيز تنها به همراه بودن زنان؛ اکتفا کرده و تعدادشان را ذکر نکرده اند ... .
با توجه به اين روايات،‌ روشن مي شود که تا هفت-هشت هزار زن در ميان لشکريان خواهدند بود که از اين تعداد، سيزده تن جز ياران خاص قرار خواهند گرفت. بر این اساسي اران وسربازان امام زمان(عج)، به دو دسته تقسيم مى‏شوند، .
دسته‏ اول، ياران خاص آن حضرتند كه مطابق روايات معصومين(ع)، سيصد و سيزده نفر مى‏باشندو انتخاب آنها در دست خدا وبر اساس لياقت ها وشايستگي ها و شرايط خاصي است... اما دسته دوم ،پيروان و دلباختگان آن حضرتند كه در رديف دسته اول نيستند؛ولي در هر زمان وبا هرشرايطي مي توانند از سربازان امام محسوب شوند شوند:
همچنین . ياراني خواهند بود كه با عنايت الهي و به بركت مقدم امام زمان از قبرها برمي‌خيزند و زنده مي‌شوند (هم از امت‌هاي گذشته و هم از امت اسلام).
3. ياراني كه همراه حضرت عيسي(ع) از آسمان فرود مي‌آيند.بنابر منابع اسلام، سيزده زن نيز هنگام ظهور حضرت زنده شده و در لشكر امام، به مداواي مجروحان جنگي و سرپرستي بيماران خواهند پرداخت؛ از جمله ام البنين، سميه، نسيبه و ... (اثبات الهداه، ج 3، ص 575)

براي مطالعه بيشتر ر.ك:
1. آينده جهان، رحيم كارگر
2. امام مهدي(عج) از ولادت تا ظهور، سيدمحمدكاظم قزويني
3. مهدويت (پس از ظهور)، رحيم كارگر (نشر معارف)
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
play_arrow
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد
play_arrow
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد
خانه مادری رئیس‌جمهور کجاست؟
play_arrow
خانه مادری رئیس‌جمهور کجاست؟
پرواز آخر؛ سه خلبان پرواز رئیس‌جمهور که بودند؟
play_arrow
پرواز آخر؛ سه خلبان پرواز رئیس‌جمهور که بودند؟
«پنجره»ای به دیدار خانواده شهید رئیسی با رهبر انقلاب
play_arrow
«پنجره»ای به دیدار خانواده شهید رئیسی با رهبر انقلاب
ویدیویی از حضور شهید رئیسی در چایخانه حرم امام رضا(ع)
play_arrow
ویدیویی از حضور شهید رئیسی در چایخانه حرم امام رضا(ع)
روضه خوانی پویانفر بر سر پیکر شهید رئیسی
play_arrow
روضه خوانی پویانفر بر سر پیکر شهید رئیسی
«پنجره»ای به اقامه نماز بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
play_arrow
«پنجره»ای به اقامه نماز بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
«پنجره»؛ نوه‌های شهید دکتر رئیسی در آغوش رهبر انقلاب
play_arrow
«پنجره»؛ نوه‌های شهید دکتر رئیسی در آغوش رهبر انقلاب
موج جمعیت بیرجندی‌ها در مسیر تشییع شهید جمهور
play_arrow
موج جمعیت بیرجندی‌ها در مسیر تشییع شهید جمهور
حضور باشکوه مردم بیرجند پیش از شروع مراسم تشییع
play_arrow
حضور باشکوه مردم بیرجند پیش از شروع مراسم تشییع
چه کسی بالگرد رییس جمهور را پیدا کرد؟
play_arrow
چه کسی بالگرد رییس جمهور را پیدا کرد؟
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم