شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

عوامل اجتماعی كه باعث تحریک مسائل جنسی در فرزندان ما می‌شوند چیست؟


پاسخ :
گاهی كودك در شرایط اجتماعی نامساعدی قرار میگیرد و دچار عوارضی زیانبخش در حال و آینده خواهد شد بعنوان مثال والدین و مربیان در حیات خانوادگی آگاهانه و یا ناخودآگاه رفتاری را از خود بروز می‌دهند كه برای فرزند خطر آفرین بوده و ممكن است او را به سوی فساد و انحراف سوق دهد.
اینان در مواردی شاید میخواهند به فرزند خود محبت كنند و یا او را نوازش كنند ولی از نظر تربیتی راه را عوضی طی میکند و نتیجه رفتارشان تحریك و یا اغفال است. وضع بهیمن گونه است برای حیات كودكی كه در محیط معاشرتی مختلطی باشد و رفتارهای گوناگون را ببینند روابط بد آموز، دیده‌ها و شنیده‌ها و حتی تماشای برخی از رفتارهای بنظر هنرمندانه و اعجاب انگیز میتواند بحساب عامل تحریك بحساب آید.
قطعاً آنها كه در دور بر كودكند قصد آن را ندارند میل جنسی را در كودك و نوجوان تقویت كرده و یا راه و رسم شهوترانی به او بیاموزند ولی باید گفت حاصل رفتار نسنجیده‌شان به چنان وضع و موقعیتی منجر خواهد شد و ما ذیلاً به بررسی جوانب و ابعاد این مسائل می‌پردازیم و والدین و مربیان محترم را به موارد زیر هشدار می‌دهیم!
 
1- دستمالی‌ها:
ما معتقدیم كه در برخی موارد مادران بصورتی كه ناخودآگاه موجبات تحریك فرزندان خود را فراهم می‌آورند. آنها با دستمالی به كفل و ران كودك و نوازشهای بسیار در این زمینه عامل تحریك و بیداری فرزندان میشوند.
این امر بویژه دستمالی بر كشاله ران كودك خطر آفرین است در پسران بویژه آنها كه در مرز سنی 2-12 سالگی هستند ممكن است زبانهای ناگواری ایجاد كند. براساس یك تحقیق قریب یك سوم كودكان در چنین سن بعلت دستمالی‌ها تحریك شده و خواستار ادامه آن بوده‌اند آنچنان كه حتی خواب و استراحت‌شان به این امر وصل بوده است و مادام كه نوازش نشده‌اند به راحتی نخوابیده اند.
دستكاری‌ها در سنین نوجوانی بمراتب خطرناك‌تر از مرحلة كودكی است و حتی مادران و آشنایان باید مراقب باشند در قسمت‌هائی از بن دختر، بویژه پستان.
10-12 ساله‌ها به قصد نوازش دستمالی نداشته باشند و اگر هم بررسی از دوستان بعنوان بازی و شوخی چنین كاری میكنند از راه و روش شان جلوگیری نمایند. این كار سبب بیداری های قبل از موقع و موجب عوارضی خواهد بود كه اثر آن بصورت زمینه سازی لغزش و یا تشدید آن است.
 
2- نوازش های ناروا:
با همه توجهی كه در اسلام راجع به رشد عاطفی و پرورش آن در كودك شده است، اسلام از حدود سنین تممیز كودك برای آن حد و مرز و مراقبت‌ةائی را معمول داشته است. پدر محرم دختر است و مادر محرم پسر ولی در مرز سنی تمیز بوسیدن‌ها و نوازش كردن ها تحت ضابطه در می آید و هرگونه رفتاری بحساب محرمیت روا نیست پدری كه گونه دختر تمیز و یا نوجوان خود را میبوسند ممكن است ناخودآگاه سبب تحریك و لغزش او گردد و یا مادری كه چهره پسر تمیز خود را سنین تمیز یا نوجوانی می‌بوسد ممكن است ناآگاهانه او را به وادی انحراف سوق دهد. در كل می‌خواهیم بگوئیم اظهار محبت‌ها، نوازش‌ها به آغوش كشیدن بوسه زدن‌ها، خوابیدن فرزندان حتی با پدر و مادر در بستر واحد ممكن است سبب لغزش و انحراف گردد اگر چه والدین از آن غافل باشند و غرض شان خالصانه ابراز محبت باشد.
والدین و مربیان باید بدانند كه مسل و هدف جنسی تنها از راه تماس اعضای تناسلی ارضا نمی‌شود گاهی ممكن است از طریق لمس و بوسه باشد. بوسه‌ها بر چهره، درآغوش گرفتن‌ها از سوی دوستان ممكن است در آغاز نوعی تقلید از رفتار بزگتران باشد ولی بعد همراه با التذاذ یا تحریك جنسی گردد. بهمین نظر ضروری است این گونه روابط تحت ضابطه در آیند.
 
3- معاشرت ناصواب:
زندگی در محیط مختلط در سنین قبل از تمیز، با حفظ ضوابطی اگر روا باشد برای سنین بعد از تمیز بویژه از حدود 9 به بعد روا نیست و اسلام هم چنین محیطی را برای زندگی فرزندان ما نمی‌پسندد، بویژه در آنگه كه معاشرت‌ها و روابط تحت كنترل و زیر نظر نباشند.
ممكن است در دوران كودكستان پسر و دختری یكدیگر را بخاطر محبت بیكدیگر ببوسند و هیچ مسأله جنسی هم در میان نباشد كه نیست. ولی این امر پایه‌ای برای ذهن كودك میشود كه از حدود دهسالگی به یاد آن صحنه‌ها افتد و بدان امر راغب گردد. و یا ممكن است كودكان قبل از دبستان لخت شوند وبدن یكدیگر را ببینند و هیچ مسأله‌ای هم پیدد نیاید و حتی بدن یكدیگر را لمس كنند و قصد التذاذی هم در میان نباشد ولی فراموش نكنیم كه در آنصورت پایه‌‌های آلودگی ناامنی برای سنین بعدی گذارده خواهد شد. نوجوان فردای ما آنچه را كه در دورن كودكی دیده شنیده و یا لمس كرده است بخاطر می‌آورد و آن حال برای او معنی دار می‌شود.
در سنین نوجوانی میل به معاشرت و رفاقت و هم خودنمائی و خودپسندی بسیار می‌شود و حتی ممكن است نوجوانی در برابر جنس مخالف رفتارهای ناپسند و خنده دار از خود بروز دهد و خودنمائی هائی بكند بدین امید كه فرجان آن جلب نظر و یا تحریك باشد. رفتارشان در محیط مختلط ظاهراً ملاطفت آمیز و دوستانه است ولی در ورای آن مسائل دیگری وجود دارد كه تعمق در آن حقایقی را روشن میکند.
اقل زیان زندگی در محیط مختلط پیشرسی جنسی برای پسر و دختر است كه درباره عوارض آن در بحث‌های بعدی سخن خواهیم گفت. در كل قضیه امر تحریك را ولو برای عده‌ای از آنها نمی‌توان نادیده انگاشت و بهمین اصل اختلاط در این رابطه منع شده است و والدین و مربیان به جلوگیری از آن توصیه شده‌اند.
 
4- راوابط ناپسند:‌
وجود رابط بین كودكان و یا نوجوانان بد نیست و از جهاتی هم ضروری است كه چنین امری وجود داشته باشد تا موجبات رشد اجتماعی و عاطفی آنها را فراهم آورد. ولی قابل ذكر است كه بگوئیم فرزندان خود را از معاشرت و ارتباط با افراد ناباب دور و بر حذر داشته باشید كه بسیاری از خطرها از همین رابطه‌ها ناشی میشوند.
مهر و مبت كودكان نسبت بیكدیگر تا حدود زیادی خالص است ولی در ابزار مهر و محبت كودك و نوجوان، یا كودك بالغ و یا نوجو.ان بالغ، بوسیدن و بغل كردنشان، زندگی و معاشرت در خلوتشان، راز دل گفت‌های آنها دل دادن‌های آنان را باید با دیده تردید نگریست و تجربه نشان داده كه در صد بالائی از این ابراز محبت‌ها و مهرورزی‌ها خالص نیستد و آلودگی‌هائی در آن بچشم می‌خورند.
بسر بردن اینان در رختخواب و داشتن زندگی خلوت آمیز كودكان و نوجوانان ارتباطشان با جنس مخالف موجب ببداری تخیلات شهواتی، تحریكات اتفاقی و در كل گرفتار كننده میشود. تماس‌های بدنی از همان آغاز برای كودكان هیجان انگیز و البته سرچشمه پیدایش عواطف است ولی اگر از مسیر خود منحرف گردید خطر آفرین خواهد شد و بهمین نظر اینگونه روابط آشنائی ها منع شده‌اند.
 
5- در استحمام‌ها:
 اینكه مادری كودك شیرخوارش را با خود بحمام ببرد بحثی نیست ولی وقتی كه كودكان به سنین تمیز نزدیك شدند روا نیست كه پسران به حمام زنانه و یا دختران به حمام مردانه بروند و بدن دیگران را برهنه ببینند. این امر در آن سنین شاید مسأله آفرین نباشد ولی یادآوری آن خاطره‌ها در دوران نوجوانی و بلوغ قطعاً‌ مسأله ساز خواهد شد. تصویرهای گذشته در ذهن زنده و معنی دار می‌شوند و افراد را به تعقیب آن مسائل برای دستیابی به نتایج میکشاند.
بر خلاف طرز فكر برتراند راسل اسلام اجازه نمی‌دهد كه كودك ممیز مادر و خواهر و پدرش را برهنه ببیند زیرا بعقیده روانشناسان و هم براساس تجارب بدن‌های لخت و عریان خود را از محركهای جنسی بحساب می‌آیند و دلیل آن عامه پسندی عكسها برهنه ولخت افراد و هم توجه كودكان و نوجوانان به آن عكس‌هاست.
این خطاست كه بتصور خردسالی كودكان مادران برادر و خواهر را با هم بحمام ببرند. اگر هم در سنین قبل از تمیز به این امر ناگریز شده‌اند باید سعی كنند آنها در حمام با شورت و پوشش باشند. حتی مادر حق ندارد در برابر فرزند تمیز خود در حمام لخت شود اگر چه با شورت و دارای ساتر عورت باشد.
مادری كه بچه 7-8 ساله خود را بحمام میبرد و برهنه می‌شود و شستشو میدهد ندانسته احساسات شهوانی او را بیدار میکند و زود او را وارد دنیای لمس و عشق و نظربازی می‌سازد و اقل خطر این است كه چشم كودكان آماده عكسبرداری از صحنه‌هاست كه بعداً برایشان خطر آفرین می‌شود.
 
6- آگاهی از روابط والدین:
شما نیكو میدانید كه اسلام در زمینه روابط زوجین چه توصیه‌های مهمی دارد.برخی از روایات ما میگویند كه روا نیست كودك صدای نفس والدین را در حین مقاربت بشنود. رسول خدا (ص) فرمود مرد نباید باهمسرش مقاربت نماید در حالیكه كوكی در اطاق است زیرا كه این عمل باعث زناكاری طفل در آینده خواهد شد (ج 14 وسایل شیعه).
كودك در مواردی چنین نشان می‌دهد كه در خواب است، در حالیكه بیدار است و ناظر به رفتار جنسی والدین و شنوای زمزمه آنهاست. بررسیهای تجربی نشان داده‌اند كه دین روابط غریزی و شاهد معاشقه‌ها و معازله‌‌ها بودن سبب تحریك و لااقل بیداری قبل از موقع كودكان است و زمینه‌ای می‌شود كه اگر مواردی ماشبه پدید آمد كودكان در ان وادی بلغزند.
 
7- تماشای رفتار قهرمانان:‌
 اصولاً در كودك حالت قهرمان دوستی است و هرچه كه برای او اعجاب آمیز باشد نظرش را بخود جلب خواهد كرد. طفل از دیدن حالات و رفتار قهرمانان میل همانندی با آنان را پیدا میکند و در طریق وصول به چنین مقصدی گاهی تسلیم خواسته‌ها و تمنیات نامشروع می‌شود.
دیدن سینه‌های بازی، رانهای لخت ورزشكاران، یا رقصان و به اصطلاح هنرپیشه‌ها برای او جذبه‌ای ایجاد كرده و سبب تحریكش می‌شود. نگاههای او بویژه در سنین نوجوانی شكلی و صورتی از ملامسه را دارد و انگیزه‌های لذت جویانه‌ای را تعقیب میکند و این امر در آنان بهنگامی مؤثر تر است كه طرف مقابل بیشتر مطلوب و مورد نظر او باشد.
از سوی دیگر كودكانی كه از اندام متناسب و جالبی برخوردارند اغلب طمعه آنهائی میشوند كه در طریق آلودگی هستند نوجوان یا بالغ آلوده او را همانند قهرمان و فردی آیده ال می‌یابد و میكوشد تمناهای خود را در این رابطه بمرحله اجرا بگذارد و كمند افرادی كه محبت‌های‌شان در این طریق بی شائبه باشد.وضع بهمین گونه است در مورد تماشای بازی‌های مهیج از سوی فرد یا افراد كه ممكن است برای دیگران جنبه تحریك آمیزی داشته باشد.
 
8- شنیدن مباحثی در این رابطه:
 تا حال سخن از دیدن‌ها، لمس‌ها، معاشرت ها و روباط ناصواب بود كه عامل تحریك بسحاب می‌آمدند و اینك می‌خواهیم بگوئیم شنیدن مباحثی در این رابطه و حتی خواندن نوشته‌ای در این زمینه می‌تواند از عوامل تحریك بشمار آید.
بچه‌ها از حدود 9 سالگی به رفیق بازی بیشتر روی می‌آورند و در مراحل نوجوانی با یكدیگر به رازگوئی میپردازند آنچه كه آنها رازش می‌نامند مباحثی است از آنجه كه در بین جمع ناگفتنی است. آنچه را كه در رابطه با این مسائل شنیده و یا دیده‌اند برای دوستان خود تعریف میکنند وای چه بسا كه در این راه به غلوهائی هم بپردازند. نوجوان آنچه را كه در ذهن و خیال دارد و آرزو میکند آن را بتحقق برساند بعنوان عملی محقق برای دوستش شرح می‌دهد و او هم برای اینكه از غافله عقب نماند آن را راست پنداشته و عملی می‌سازد.
غرض اینكه وقتی بچه‌ها از این مسائل چیزی میشنوند، مخصوصاً اگر درسنین نوجوانی و بیداری جنسی باشند تحریك شده و ناخودآگاه به فكر تخلیه و ارضا می‌افتند. وضع بهمین گونه است كه در رابطه با خواندن نوشته‌هائی كه در این زمینه است و والدین و مربیان باید از كتب و مجلاتی كه به خانه می‌آورند این جنه‌ها را باید مورد نظر داشته باشند.

www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.