شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

يكي از بستگان ما، كودك 5 ساله‌اي دارند كه در مسأله تربيت مذهبي او نياز به راهنمايي داريم‌. پدر اين كودك به موازين شرعي و حتي نماز بي‌اعتنا بوده و خانوادة او نيز اهل بي بند و باري‌، بي‌حجابي‌، تماشاي فيلم‌ها و نوارهاي مبتذل هستند و با توجه به اين نکته ها ما را در تربیت مذهبی کودک راهنمایی کنید؟


پاسخ :
خواهر محترم‌، در جهت حل مشكلي كه فرموده‌ايد، لازم است نكات زير را( هر چند به تدريج و با سختي‌) انجام دهيد و البته انتظار نتيجة سريع و ناگهاني نداشته باشيد، بلكه آثار آن را به مرور مشاهده خواهيد كرد. ان شأالله
ابتدا بايد از علاقة او به خودتان حُسن استفاده را بكنيد و با قصه و نوار و نواهاي قرآني به او نزديك‌تر شويد و او را با حال و هواي معنويت آشنا نماييد. سپس طبق دستورات مستحبي اسلام به ترتيب و گام به گام‌، او را با صلوات‌، تهليل (لا اله الاّ الله)، اقامه‌، اذان و نماز آشنا سازيد و با هماهنگي و كمك مادرش‌، برنامة او را طوري تنظيم كنيد كه در اوقات تماشاي فيلم يا برنامه‌هاي فاسد آنان‌، اين بچه مشغول بازي‌هاي جذاب‌، فكري يا نقاشي بوده يا وقت خواب و استراحت او باشد و هر چه كمتر درآن جمع قرار گيرد بهتر است‌.
از جايزه‌، پارك و تفريحات سالم‌، بازيهاي مطلوب و غذاهاي مورد علاقة او استفاده نموده و در ضمن‌ِ هر كدام او را با مظاهر و ارزشهاي ديني آشنا سازيد تا بتدريج به آنها گرايش پيدا كند و خودش از غير ارزشها و مسائل ضدارزشي بيزاري جويد.
از طريق قصه و داستان‌، عكس و نقاشي و... او را با چهره‌هاي ابرار و خوبان آشنا كنيد تا از كودكي به طور ناخودآگاه‌، الگوگيري نموده و به آنها علاقه پيدا كند و آنها را قهرمانان زندگي خود بداند. با بيان زندگي ائمه اطهار، به ويژه دوران كودكي آنان و بازگويي بخشي از فداكاري‌هاي كودكان و نوجوانان اهل بيت‌(:) مخصوصاً در ماجراي عاشورا، محبت اهل بيت‌(:) را در دل او زياد كنيد. ضمناً به اين نكته توجه داشته باشيد كه در انجام اين امر بسيار مهم‌، ابتدا صبر و حوصله و سپس آگاهي مربّي‌، نقش به‌سزايي دارد. لذا مطالعة بعضي كتب تربيتي دربارة رفتار با كودكان‌، از نويسندگاني همچون دكتر علي قائمي‌، فرهاديان‌، رشيدپور و دكتر احمدبهشتي را به شما توصيه مي‌كنيم‌. از جمله‌: تربيت برتر از آقاي فرهاديان تربيت كودك‌دكتر قائمي
عشق برتراز آقاي جواد محدثي‌تربيت كودك‌استاد فلسفي
آيين تربيت‌از آقاي ابراهيم اميني‌تربيت كودك‌از آقاي دكتر بهشتي امّا نكته ديگري كه مي‌توان در صورت امكان از آن بهره‌گيري كرد، ارتباط صميمانه با والدين و به ويژه پدر اين كودك‌، توسط افراد مورد علاقه و ذي‌نفوذ مي‌باشد تا بدنبال اين ارتباط، زمينة هدايت خانواده فراهم شود كه در اين صورت با توجه به اينكه عامل فساد از بين مي‌رود، درمان كاملاً موفقيت‌آميز خواهد بود. در غير اين صورت‌، تربيت كودك از راه تلقين و روشهاي فوق الذّكر و بخصوص از طريق توسّل به اهل بيت‌(:) و خداي سبحان بعنوان مقلب القلوب مي‌تواند كارساز باشد. ان شأالله.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.