سه‌شنبه، 30 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

راه حل اين كه بتوانيم اخلاق يكديگر را تحمل كنيم چيست؟


پاسخ :
ضرورت تسلط بر خود:
اين خطاست كه فردي در برابر هر عمل ناصوابي كه از همسر خود مي‌بيند لب به شكوه بگشايد و يا بخواهد تلافي آن را در همان ساعت بنمايد. موضعگيري اين چنين موجب پيدايش گرفتاري‌ها و بدبختي‌هاست و آرامش و سكون را از حيات شما بيرون خواهد برد.
ضروري است براعصاب مسلّط باشيم و روش و رفتار همسر را ناشي از بيماري او بدانيم. چنين انتضاري از مردان بيشتر است از آن بابت كه آنان كمتر تابع احساسات و درگير عواطفند. اگر در چنين درگيري‌ها مردي نتواند خوددار و آرام باشد مستحق سرزنش بيشتري است.
در روايات ما آمده است كسي كه خوي ناستوده زن را براي رضاي خدا تحمل كند پاداش شكر گزاران را خواهد يافت. شما مي‌دانيد كه بردباري كليد حل بسياري از مسائل و دشواري‌ها و آينده نگري و تدبير راه درستي براي رستگاري و مديريت بر خود موجبي براي كاميابي‌هاست.
نزديك كردن اخلاق يكديگر:
شما مي‌توانيد نسبت بهم صميم باشيد و زندگي راحت و آرامي را براي خود تهيه ببيند، بدان شرط كه بكوشيد اخلاق خود را بكديگر نزديك كنيد.
نزديك شدن بهم چندان دشوار نيست، در هر انساني نقطه مثبتي وجود دارد كه مي‌توان با تكيه به آن كوشيد او را ستود. هم چنين با صحبت از اين كه تو را دوست دارم و از انتخاب تو بعنوان همسر راضي هستم، و از اين وصلت نگران نيستم مي‌توانيد در دل او جا كنيد.
ممكن است همسر شما از نظر روحي و اخلاقي فردي تندخو و عصباني مزاج باشد، شما مي‌توانيد با تحمل و عنايت او را رام و بخود نزديك سازيد. البته اين امر در صورتي است كه در شما تمايلي جدّي به زندگي باشد و قصد متلاشي كردن آن نباشد. شما مي‌توانيد به همسرتان اعلام كنيد كه در غم و شادي يكديگر شريكيد، قصد آزاردن او را نداريد و اصل حق شناسي و وظيفه را فراموش نمي‌كنيد.
سرايت اخلاق خوش:
اين نكته هم قابل ذكر است كه اخلاق خوش سرايت كننده است، بهمانگونه كه اخلاق بد هم سرايت كننده است اگر با لبخند و نشاط با همسرتان روبرو شويد در او اثر مي‌گذارد و اقل مساله اين است كه در او حالت تعادل بوجود مي‌آرد. انسان بالاخره تحت تاثير عواطف است. هر چند خشن و سختگير باشيم باز هم در برابر محبت ها و گذشت‌ها شرمنده‌ايم و تسليم خواهيم شد.
شما با اخلاق خوش مي‌توانيد در برابر طوفاني از قهر و غضب و خشم بايستيد و او را رام كنيد. اني امر بدان شرط است كه خوددار باشيد، از كوره بدر نرويد. يك انسان صميم در پي آن است كه بجاي شكوه و شكايت راهي را پيدا كند كه به افكار همسرش نزديك گردد، طبيعت او را بفهمد و با نرم خوئي در او نفوذ كرده و تغييرش دهد.
پی نوشت:
1- خانواده و مسائل همسران جوان، علي قائمي، ص104
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.