چهارشنبه، 31 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

كودك 4 ساله اي دارم كه وقتي او را به منزل اقوام مي برم دوست ندارد از آنجا ترک کند و برگردد چه كنم ؟


پاسخ :
يكي از علل اين مسأله سرد بودن محيط خانوداه است وقتي كودك مي بيند در خانه كسي به او اعتنا نمي كد و با او حرف نمي زند و ... و از طرف ديگر وقتي مي بيند تمام خواسته يش در خانه اقوام فراهم مي شود ديگر ميل به بازگشت ندارد بايد توجه كرد كه عوامل جذب كننده كودك به سوي منزل خويشان چيست و اگر در منزل خودمان اين عوامل نيست در جهت فراهم ساختن آنها در حد قابل قبول تلاش كنيم . اگر نيازهاي كودك در حد معتدل و قابل قبول در منزل برطرف شود كودك نيازي به ماندن در منزل اقوام حتي ميل به آن هم نخواهد داشت اما ميان كودكي كه اين حالت را هميشه دارد و كودكي كه بعضا اين حالت را دارد تفاوت هست در مورد نخست بايد نگران باشيم و در روابط خويش با همسر و فرزندان بازنگري داشته باشيم ولي مورد دوم نگران كننده نيست و اشكالي ندارد مثلا يك شب كودك در منزل پدربزرگ بماند منوط به اينكه اين كار به صورت عادت درنيايد .كودك بايد تجيه شود كه اگر صلاح بود اين اجازه او داده مي شد و اگر صلاح نبود اجازه داده نشده است.
براي كودك اصل ارتباط با مهمان و افراد بيگانه بسيار دل انگيز است . منزل چه كسي بودن برايش كمتر مطرح است و بيشار اصل مهمان بودن برايش لذتبخش است اگر در خانواده تعادل ميان مهمان آمدن و به مهماني رفتن باشد كودك از اين روابط لذت مي برد و در عين حال منزل خودش را هم دوست دارد اما اگر اين حالت تعادل برقرار نباشد براي كودك مشكلاتي ايجاد مي شود.
پيشنهاد: بكوشيم مهماني ها را شب برگزار كنيم چون شب بعد از شام كودك مي خوابد و به راحتي مي توان اگر مهمان هستيم او را به منزل بياوريم ولي اگر كودك بيدار باشد آن جاذبه ها برايش دلكش و جداكردن او بسيار مشكل است مهماني شب اگر با برنامه امتحان و درس كودك برخورد پيدا نكند بهتر از مهماني روز است پون كودك در طول روز خسته مي شود . حوصله اش سر مي رود و تحمل وجود ديگران برايش سخت مي شود.(1)
1- كتاب با فرزند خود چگونه رفتار كنيم نوشته محمدرضا شرفي
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.