چهارشنبه، 31 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسرم كلاس دوم راهنمايي است و درس نمي‌خواند. چگونه او را به اين كار وا دارم؟


پاسخ :
پيش از هر كاري، توقع بهترين بودن او را در همه چيز از ذهن خود بيرون كيند و معتقد شويد كه هر كودك و نوجواني در زمينه‌ها خاصي استعداد دارد و لازم نيست در همه چيز، بهترين باشد.
امام علي (ع) مي‌فرمايد:
لا يزالُ الناسُ بخيرٍ ما تَفاوَتوا فَاذا اْستوْوا هَّلكوُا.
خير مردم در تفاوت‌هاي آنان است و اگر مساوي شوند، از بين خواهند رفت.
بسياري از والدين به نمرة 20 علاقه نشان مي‌دهند كه مطلوب نيست. مهم اين است كه كودك شما در حد توان خود بكوشد؛ گر چه نمره 20 نگيرد.
توقع بيش از هوش بهره كودك نيز از اشتباهات برخي خانواده‌ها است.
بي توجهي فرزند مشا به درس، ممكن است به علل ذيل باشد:
1- حساسيت بيش از حد: با توجه به اين كه فرزند شما وارد دورة نوجواني شده و حس استقلال دارد، تذكرها و نحصيت‌هاي پي در پي شما، به طور غير مستقيم به او پيام مي‌دهد كه هنوز بچه است و بزرگ نشده. اين پيام، او را به موضع لج مي‌كشاند تا استقلال خود را اثبات كند؛‌ بنابراين، نصيحت‌ها را قطع كنيد و به اين مسأله، حساسيت چنداني نشان ندهيد. اجازه دهيد خود به تحصيل بينديشد و مسؤوليت پذيري از دورون ايجاد مي‌شود.
2- محيط نا آرام خانه:‌ اگر با همسر خود مشاجره داريد، و اگر برادر يا خواهر بزرگ‌تر او وي را مي‌آزاراد، بايد متوقف شود.
3- سستي و رخوت منشأ پزشكي: ممكن است بي رغبتي نوجوانان به درس، علت پزشكي (كاركرد بد كبد، عفونت كليه، اختلالات هورموني) باشد كه در اين صورت، مراجعه به پزشك لازم است.
4- رژيم غذايي: مصرف پي در پي خوراكي‌هاي با طبع سرد، نوجوان را دچار سستي مي‌كند؛‌ بنابراين اين توصيه مي‌شود در كنار اين گونه خوراكي‌ها، از خوردني‌هاي با طبع گرم نيز استفاده كند. مصرف فراوان شيريني نيز با توجه به هضم سنگين گلوكز، بدن را دچار سستي مي‌كند.
5- همانند سازي: احتمال اين كه بين نزديكان، بي سوادان پولداري باشند و فرزند شما آنان را الگو گرفته باشد، وجود دارد، الگوهاي با سوادي را از نزديكان كه در زندگي خانوادگي و تربيت فرزند موفق هستند جايگاه اجتماعي ويژه‌اي دارند به او معرفي كنيد.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.