چهارشنبه، 31 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

4 ماه است از همسرم جدا شده‌ام و پسر 10 ساله‌ام به شدت دچار افت تحصيلي شده‌است. نمي‌دانم با اين مشكل چگونه برخورد كنم. لطفاً‌ راهنمايي‌ام كنيد


پاسخ :
هيچ گونه ترديدي وجود ندارد كه كودكان طلاق، دچار نابهنجار‌ي‌هاي عاطفي (كابوس، افسردگي، اختلال در خوراك، شب ادراري، افت تحصيلي و ... ) مي‌شوند و افت تحصيلي به ويژه در پسران بيشتر است.
پديدة طلاق بر كودكان پيش دبستاني به جهت پايين بودن رشد شناختي و عدم درك كودك از آن، آثار منفي افزون تري دارد.
براي تخفيف اين فشارهاي روحي و در نتيجه كم شدن افت تحصيلي، توصيه مي‌كنم با رعايت مسائل ذيل، فضاي آرامي را برايش پديد آوريد.
1- وقتي خشمگين مي‌شود، جلو او را نگيريد و اجازه دهيد تخليه شود. او به طور قطع، والدين را مقصر مي‌داند و با اعتراض مي‌گويد؛ شما كه مي‌خواستيد از هم جدا شويد، چرا مرا به دنيا آوريد؟!
2- از احساس گناه بپرهيزيد. اي كاش طلاق صورت نمي‌گرفت؛ اما اكنون كه انجام شده است، آن را فاجعة بزرگ ندانيد و بكوشيد خودتان را با وضعيت جديد وفق دهيد.
3- نفرت خود را از همسر پيشين از دل بيرون كنيد. نفرت فشار روحي مي‌آورد و اين فشار بر فرزندتان نيز اثر خواهد گذاشت.
4- از بدگويي از همسر پيشين در حضور كودك بپرهيزيد. با توجه به رابطة قانوني فرزند با مادر، بدگويي شما، به شخصيت مادر لطمه مي‌زند و مادر بي شخصيت، آثار بدي خواهد داشت.
5- اگر فرزند شما پس از ملاقات هفتگي با مادر، از او بدگويي كرد، تأييدش نكنيد.
6- بكوشيد با همسر پشين دربارة تربيت فرزند توافق پيدا كنيد. در صورت نامطلوب بودن روش تربيتي او، با رفتار مناسب و معقول،‌ الگوي فرزندتان باشيد تا در زندگي خود به شما اقتدا كند
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.