چهارشنبه، 31 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسر 18 ساله‌ام در دوست يابي ضعيف است و وقتي دوستي مي‌يابد. به راحتي او را از دست مي‌دهد.


پاسخ :
به عقايد كودك خود در انتخاب دوست احترام بگذاريد. او را هرگز به دوستي با كودك ديگر وا نداريد به او القا نكنيد كه در دوست يابي ناتوان است و به او نقش بي عرضه ندهيد.
براي ايجاد زمينة ‌دوست يابي از راه كارهاي ذيل بهره ببريد:
1- ارتباط خود را با نزديكان بيشتر كنيد تا فرصت بيشتري براي انتخاب دوست متناسب با روحياتش به دست آورد.
2- همه يا برخي از هم كلاسي‌هايش را به مناسبت هايي به منزل خود دعوت كنيد.
3- او را به شركت در برنامه‌هايي جنبي مدرسه فعاليت‌هاي گروهي چون روزنامه ديواري اجراي مراسم تئاتر و ... و حضور در اردوها تشويق كنيد.
4- ثبت نام كودك در كسلاس‌هاي ورزشي هنري و ... مي‌تواند زمينه ساز دوست‌يابي او شود؛ البته به سلامت محيط اين گونه كلاس‌ها توجه داشته باشيد.
5- دعوت از يكي از همسالان نزديكان براي گذراندن تعطيلات آخر هفته در منزل شما يا در يك مسافرت كوتاه مدت ممكن است كودك شما را به او علاقمند كند و با او دوست شود.
در صورت ناسازگاري با دوست حساسيت نشان ندهيد. اين روحية ‌كودكان بين 4 تا 8 ساله است كه با دوست خود ارتباط يك طرفه برقرار و به راحتي قهر مي‌كنند. اين كودكان امروز دوستان گرمابه و گلستان و فردا دشمنان خوني‌اند. آنان به تأثير رفتارشان بر دوست چندان اهميت نمي‌دهند. و دوستي را رابطه‌اي ادامه دار نمي‌بينند.
براي ايجاد سازگاري بكوشيد خودتان الگوي خوبي باشيد و با دوستانتان بي دليل قطع رابطه نكنيد. خوردني بيشتري را در اختيار فرزندتان بگذاريد تا با دوست خود به صورت مشترك استفاه كند.
با بياني نرم و در موقعيت هاي عاطفي (رك. ك: ص 41) برخورد خوب با دوست را به او بياموزيد، و ارزش دوست خوب را برايش تبيين كنيد تا بداند كه انسان بدون دوست غريب است
امام علي (ع) مي‌فرمايد:
الغريبً مَنْ لم يكُن له حبيبٌ
غريب كسي است كه دوستي ندارد.
در صورت استمرار دوستي كودكتان از تشويق و تحسين او غافل نشويد.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.