چهارشنبه، 31 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

از ترس اثار منفي دوستان و همسالان فرزند نوجوانم بر او، مانع ارتباطش با آنان در خارج از منزل مي‌شوم. آيا اين رفتار درست است؟


پاسخ :
اگر محيط بيرون از خانه آلوده است و همسالان نوجوان شما نامطلوبند، رفتار شما درست است؛ اما بايد خلاهاي ناشي از اين قطع رابطه را به شيوه‌هاي ديگر (ارتباط با نزديكان و دوستان مطلوب، باشگاه‌هاي ورزشي مناسب، موسسه‌هاي هنري سالم و ...) پر كنيد؛ زيرا انسان، موجودي اجتماعي است و به دوست نياز دارد و اين نياز در نوجوانا جدي‌تر است. دوستي‌ها جنبة مهمي از رندگي نوجوان را تشكيل مي‌دهند و آثار مثبتي دارند (ر. ك: ص 93و 94).
فرزند شما، همكاري را با انجام كارهايي گروهي با همسالان مي‌آموزد؛ براي آزمون عقايد رفتار و جايگاه خود و اين كه فردي طبيعي است يا نه، از دوستان خود ياري مي‌گيرد و در گروه همسالان احساس آرامش و امنيت بيشتري مي‌كند.
برخي والدين گمان مي‌كنند كه ارتباط اعضاي خانواده با هم، جاي ارتباط با همسالان را مي‌گيرد؛ در حالي كه چنين نيست؛ زيرا نوجوان، حس تعلق به گروه دارد و كناب روابط خانوادگي، با گروههاي همسالان نيز بايد ارتباط داشته باشد.
در صورتي كه محيط بيرون از منزل، آلودگي جدي ندارد و گاهي از همسالان فرزندتان بدرفتاري‌هايي را مي‌بينيد باسخان ناخوشايندي را مي‌شنويد، او را از ارتباط با آنان منع نكنيد.
نديده هيچ گونه بدرفتاري و نشنيدن هيچ گونه سخن زشت از ديگران، براي فرزند شما مطلوب نيست كودكان و نوجواناني كه هرگز سخنان زشت نمي‌شنوند و رفتار بد نمي‌بينند در مواجهه با چنين رفتارها و سخناني در آينده (در محيط‌هاي اجتماعي) شكننده خواهند بود.
يادمان باشد كه بدن فزندان ما به مقداري ويروس نياز دارد تا نقش پادزهر را در بدن ايفا كند.
من معتقدم بايد به فرزندانمان چنان پشتوانه ديني و فرهنگي بدهيم كه از بدرفتاري‌هاي متعارف و همسالان اثر نپذيرند اگر ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها و زشتي‌ها و زيبايي‌ها را برايشان تبيين كنيم. خود، خوب را از بد تشخيص مي‌دهند و در مقابل زشتي‌هامقاومت خواهند كرد. حتماً تاكنون كودك يا نوجواني را ديده‌ايد كه به دليل رفتار يا سخن زشت دوستش، خود با او قطع ارتباط كرده است بدون اين كه والدين از او بخواهند.
حضور نوجوان شما در خارج از منزل (با شرايط پيش گفته)، اگر ضابطه مند باشد، اشكالي ندارد و تا زماني كه در اعتقادات ديني، رفتار، ادب و تحصيل او تغيير مهمي را احساس نكرده‌ايد، نگران نباشيد (البته كنترل نامحسوس غفلت نكنيد) و در نخستين موردي كه آثار نامطلوب همسالان را احساس كرديد، براي قطع ارتباط او اقدام كنيد (ر. ك:‌ص 100-103).
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.