چهارشنبه، 31 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا برخي نوجوانان به دوستان نامطلوب گرايش مي‌يابند؟


پاسخ :
اين گرايش عللي دارد:
1- غفلت والدين: از مهم ترين علل گرايش نوجوان به دوستان نامناسب و ناشايست، به طور معمول، غفلت والدين در روابط فرزند با ديگران در دوران كودكي و ابتداي نوجواني است.
اگر به روابط فرزندمان باهمسالان و دوستي‌هاي او به موقع توجه كنيم و ملاك‌هاي دوست خوب را به او بياموزيم (ر. ك:‌ص 90 و 92)، و از همان كودكي در او پشتوانة ديني فرهني و اعتماد به نفس ايجاد، و وي را درست تربيت كنيم، در دوران نوجواني و بلوغ، كمتر با چنين مشكلي مواجه مي‌شويم.
انتخاب گروه‌هاي همسالان از طرف نوجوان به تجارب دوران كودكي او، ميزان خودباوري و گرايش‌هاي مذهبي‌اش بستگي دارد.
2- ارتباط فاميلي نادرست: ارتباط‌هاي خويشاوندي نسنجيده با نزديكان نامطلوب زمينه‌هايگرايش او را به دوستان ناشاياست فراهم مي‌آورد؛ پس بايد در اين گونه ارتباط سنجيده تر عمل كنيد
3- محيط‌هاي نامناسب: مدرسه، محله، باشگاه ورزشي و مؤسسه‌ةاي هنري ناسالم نيز عاملي مؤثر براي دوستي هاي نامناسب هستند در گزينش اين گونه مؤسسه‌ها براي فرزند خود دقت كنيد.
4- عدم آگاهي: در موارد بسياري، فرزندان از فايده‌ دوستان خوب و ضرر همسالان ناسالم آگاه نيستند؛ پس بكوشيد درموقعيت‌هاي خاص به آنان آگاهي دهيد (ر.ك:‌ ص 94، 95).
به فرزند خود بياموزيد كه دوست خوب مي‌تواند بر شخصيت او اثر گذارد؛ به همين جهت امام علي (ع) مي‌فرمايد:
قارنْ اهل َ الخيرِ تَكُنْ مِنهُم.
با نيكان همنشين باش تا از آنان شوي
او را آگاه سازيد كه دوست بد باعث آلودگي وي خواهد شد و هر قدر نزيكي‌اش باهمسال نامناسب بيشتر باشد آلودگي‌اش نيز افزون‌تر خواهد بود.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.