جمعه، 2 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

حضرت آدم چگونه بوجود آمده است؟


پاسخ :
در خصوص خلقت آدم ديدگاه هاي گوناگوني مطرح شده است از جمله:
1. پيش از حضرت آدم، هيچ موجودي از آدم يا شبيه آدم وجود نداشته و حضرت آدم يك دفعه و به طور مستقل خلق شده است.
2. پيش از حضرت آدم موجوداتي شبيه آدم و جن بوده اند و سپس يا از بين رفته اند و يا هنوز هم وجود دارند.
3. پيش از حضرت آدم، آدم وجود داشته ولي تكامل نايافته بود و به هر دليل از ميان رفته و منقرض شده اند و آنگاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم هاي گذشته به طور كامل مستقل آفريده شده اند.
4. پيش از حضرت آدم، آدم وجود داشته و تكامل نايافته بود، اما از ميان نرفتند بلكه در بستر تكامل خود به مرحله انسانيت رسيده و حضرت آدم نخستين انسان و نخستين پيامبر از نسل همه آدم ها بوده و يك باره خلق نشده است (نگاه كنيد به: بازخواني قصد خلقت انسان، حسن يوسفي اشكوري ؛ آفرينش و انسان، علامه محمد تقي جعفري ؛ معارف قرآن، ج 1 - 3، علامه محمد تقي مصباح يزدي ؛ مباني انسان شناسي در قرآن، عبدالله نصري ؛ قرآن، طبيعت و تكامل، مهدي بازرگان ؛ خلقت انسان، يدالله سحابي ؛ داروينيسم يا تكامل انواع، جعفر سبحاني ؛ تكامل در قرآن، علي مشكيني؛ موضع علم و دين در خلقت انسان، احد فرامرز قراملكي).
اما از مجموع آيات قرآني اين نكته به دست مي آيد كه سرسلسله افراد انساني موجودي به نام حضرت آدم(ع) بوده است و افراد نسل او بر اثر نطفه هايي كه در رحم مادرانشان انعقاد پيدا مي كنند، ايجاد مي شوند اما اين كه خود آدم چگونه پيدا شده از جمع آيات به اين نتيجه مي رسيم كه او از خاك آفريده شده است و پس از طي مراتبي چون گل چسبنده و چكيده اي از گل و تبديل آن به گل خشكيده و تكميل اندام شايستگي دميده شدن روح را پيدا كرده و به صورت موجودي كامل در آمده است.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.