دوشنبه، 5 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

جهان برزخ و زندگى در آن چه ويژه‏گى‏هايى دارد و چگونه عالمى است؟


پاسخ :
بايد گفت: براى ماها كه در زندان عالم ماده اسير هستيم، در شناخت عالم و جهانى كه فوق و وراى جهانى است كه ما در آن به سر مى‏بريم و بالطبع دست حواس ظاهرى و باطنى از درك آن كوتاه است، عقل ما را دعوت مى‏كند كه به وحى الهى و حاملان و مفسران واقعى آن يعنى اهل بيت(عليهم السلام) رجوع كنيم زيرا حقايق عالم از غيب و شهود براى آن‏ها بدون هيچ ابهام و حجابى مكشوف است.
در آيات قرآن كريم و روايات اهل بيت(عليهم السلام) براى عالم بعد از مرگ و برزخ ويژه‏گى‏هايى ذكر شد كه برخى از آن عبارتند از:
1. تشبيه كردن عالم برزخ به عالم خواب، در آيه 47 سوره‏ى زمر و آيه‏ى 24 سوره فرقان و همچنين در حديثى از امام جواد(عليه السلام)(معانى الاخبار، ط انتشارات اسلامى، ص 289).
مطرح است كه در آن مرگ به خواب تشبيه شد و اشاره داده به اين كه ؛ همچنان كه انسان در خواب با انواع شادى‏ها، نعمت‏ها و مناظر زيبا روبرو مى‏شود و همين‏طور گاهى دچار اندوه و عذاب مى‏گردد و شاهد مناظر بسيار وحشتناك و هول‏انگيز است، عالم بعد از مرگ و برزخ همانند خواب است با حوادث تلخ و شيرين آن؛ با اين تفاوت كه مدت آن طولانى‏تر از خواب است و شخص از آن بيدار نمى‏شود مگر در روز قيامت(البته توجه داريد كه خواب و برزخ از هر جهت همانند هم نيستند).
2. در عالم برزخ روح انسان در قالب ديگرى قرار مى‏گيرد كه شبيه به بدن دنيوى اوست. امام صادق(عليه السلام) مى‏فرمايد: فإذا قبضه‏اللّه‏ عز و جل سَيَّرَ تلكَ الروحَ فى قالبٍ كَقالِبِه فى الدنيا ِهنگاميكه خداوند روح مؤمن را قبض مى‏كند او را در قالبى همانند قالبش در دنيا، قرار مى‏دهد. آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه‏ى سخن خود مى‏فرمايد: «اين ارواح (در قالب برزخى) مى‏خورند و مى‏آشامند و هرگاه شخصى بر آن‏ها وارد شود آن‏ها او را به همان صورتى كه در دنيا بود مى‏شناسند»(فروع كافى، ج 3، ص 245).
با توجه به اين دو ويژگى چند مطلب را متذكر مى‏شويم:
1. در حقيقت بدنى كه روايت فوق، براى عالم برزخ وصف مى‏كند شبيه بدنى است كه ما در عالم خواب آن را مى‏بينيم. زيرا عالم برزخ (طبق ويژگى اول) شبيه عالم خواب است با زمانى طولانى‏تر پس قالب برزخى روح انسان همان بدنى كه ما در خواب مى‏بينيم كه متناسب با خود عالم برزخ است.
2. هر انسانى يقيناً با خواب و عالم خواب مواجه شده و مى‏شود؛ از اين‏رو با دقت در ويژگى‏هاى عالم خواب و قالب روح، در آن، دورنمايى اجمالى از عالم برزخ برايش قابل درك است. دورنمايى كه ما در هنگام تفكر در عالم خواب به دست مى‏آوريم اين است كه خصوصيات مناظر عالم خواب و بدن انسان در آن از بسيارى از خصوصيات مناظر و بدن دنيايى و طبيعى مبرا و بركنار است، ولى كاملاً خالى و مجرد از خصوصيات جهان طبيعت نيست. از اين‏رو خصوصياتى مانند مقدار و شكل و طول و عرض و عمق داشتن در آن مشاهده، ولى از مواد و عناصر شناخته شده اين جهان خالى مى‏باشد.
بنابر اين بيان، اولاً عالم برزخ كه در روايت به قبر تعبير شد قبر يك مترى كه مرده را در آن دفن مى‏كنند نيست، چنان كه در خود روايات هم مطالبى است كه دال بر آن مى‏باشد، مثل اين كه وسعت قبر مؤمن از فاصله بين مشرق و مغرب زيادتر است و مانند آن.
ثانياً آن چه در شبيه بودن عالم برزخ به عالم خواب و خصوصيات و ويژگى‏هاى موجود در آن، مؤيد است و تصريح به آن دارد آيات و رواياتى است كه وجود آسمان و زمين و شب و روز و تجسم اعمال خوب و بد انسان و ملكات نفسانى، را براى اين عالم بيان مى‏كند كه از مجموع آن‏ها به دست مى‏آيد. مناظر زشت و زيبا و عذاب و لذت‏هاى كه انسان بعد از مرگ با آن مواجه مى‏شود تجسم اعمال اوست و در حقيقت اعمال و كردار اوست كه زندگى و حيات او را رقم مى‏زند كه اگر اهل گناه بود اعمال او به صورت مار و اژدها و عقرب و زقوم و آتش سوزان برايش ظاهر مى‏شود و آن زندگى پر از عذاب و سختى است و اگر اهل ايمان و عمل صالح بود آن‏ها را به صورت چهره‏هاى زيبا و باغ‏هاى وسيع و نعمت‏هاى لذت‏بخش مى‏يابد و در آن حياتى در كمال آسايش و آرامش دارد.
3. عالم برزخ نمونه‏اى از زندگى در قيامت است، چنان كه در حديثى از معصوم آمده است: «القبر روضة من رياض الجنة و حفرة من حفر النيران» قبر (برزخ) يا باغى از باغ‏هاى بهشتى (بهشت قيامت) است يا گودالى از گودال‏هاى دوزخ (جهنم قيامت) مى‏باشد(فروع كافى، ج 3، ص 245 / بحار، ج 6، ص 218).
يا حديثى كه مى‏فرمايد: «در قبر و عالم برزخ، براى مؤمن درى از بهشت و براى كافر درى از جهنم باز مى‏شود و بو ورايحه‏اى از بهشت و گرماى سوزانى از آتش را درك مى‏كند.
4. عالم برزخ مرتبط با دنيا است و بين اين دو ارتباط تنگاتنگ برقرار است، به طورى كه بايد زندگى در برزخ را تتمه و ادامه زندگى دنيا دانست. در دلالت بر اين مطلب چند دسته روايات وجود دارد:
دسته اول: رواياتى كه دلالت بر ديدار مردگان با خانواده‏هاى خود دارند(ر.ك: فروع كافى، ج 3، ص 230).
دسته دوم: رواياتى كه اشاره دارد به اين كه آثار و سنت‏هايى كه مرده به جاى گذاشته، پاداش و جزاى آن بعد از مرگ در عالم برزخ به او مى‏رسد، مثل كتابى كه نوشته و ديگران از آن استفاده مى‏كنند يا فرزند صالحى كه برايش بعد از مرگ طلب آمرزش مى‏كند و مانند آن(ر.ك: مجموعه‏ى ورّام، ج 2، ص 110 / بحار، ج 6، ص 293 و 294 / ميزان‏الحكمة، ج 4، ص 566).
دسته سوم: رواياتى كه سفارش به انجام كارهاى خير به نيابت از ميت مى‏كنند، مثل انجام حج و روزه و دادن صدقه كه به نيابت از مرده انجام شود و خواندن فاتحه هنگام زيارت قبر او و مانند آن(ر.ك: بحار، ج 6، ص 294 / محاسن برقى، ص 72 / محجة‏البيضاء، ج 7، ص 290 و 291).
5. در عالم برزخ پرده از جلوى چشم جان انسان برداشته مى‏شود واو حقايق را به روشنى مى‏نگرد. حضرت على(عليه السلام) مى‏فرمايد: اگر شما مى‏ديديد آنچه را كه مردگان مى‏بينند هر آينه وحشت كرده، ترس سراپاى وجود شما را فرا مى‏گرفت و سخن حق را اطاعت مى‏كرديد. جهت بهره‏مندى بيشتر رجوع كنيد به كتاب‏هاى زير:
1. عالم برزخ در چند قدمى ما، محمد محمدى اشتهاردى، از ص 85 به بعد
2. تفسير موضوعى قرآن، ج 4(معاد در قرآن)، ص 221 تا 232، حضرت آية‏اللّه‏ جوادى آملى.
3. معاد از ديدگاه امام خمينى، ص 171 تا 181
4. حيات پس از مرگ، علامه طباطبايى، ترجمه آقايان سيد مهدى نبوى و صادق لاريجانى آملى، از ص 31 تا 48.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس