دوشنبه، 5 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا خداوند با اينكه بسيار بخشنده و بزرگ است بايد تمام افراد چه خوب و چه بد را بيامرزد البته اگر اين افراد كاري كه كرده ند به جز دروغ و غيبت باشد قابل بخشش است پس چرا در عالم برزخ هم بهشت است هم جهنم آيا همه دروغ مي گويند و غيبت مي كنند؟


پاسخ :
خداوند متعال همان طور كه داراي صفات جماليه و لطيفه است داراي صفات جلاليه و قهريه هم مي باشد چنان چه «ارحم الرحمين» است،"اشد المعاقبين" هم هست چنان چه بهشت نشانه لطف بي نهايت او است و دوزخ هم محلي نشانه قهر شديد اوست اما رحمت خداوند بر غضب او غالب است. او راضي نيست كسي گناه كند و كافر شود و به دوزخ برود چون او روح انسان را همانند جسمش در ابتداي آفرينش سالم خلق كرده است.
اما اگر انسان ها با اختيار خويش رو به آتش روند آن ها ر به زور و اجبار و اكراه باز نمي دارد زيرا بر خلاف حكمت اوست كه كسي را اجبار به كاري كند او بي نياز مطلق است احتياجي به ايمان آوردن ما انسانها ندارد اما به رحمت و رافت خود به خلق توبه را سبب رهايي از اين عذاب ها قرار داده و تا لحظه آخر عمر اين در را گشوده است.
لكن اگر خلق از اين سبب رحمت روي برگردانند آنها را مجبور به توبه نمي فرمايد زيرا توبه اكراهي ارزشي ندارد. خداوند بخشنده و مهربان است از رحمت بي كران اوست كه جمعيع واجبات و مستحبات را امر نموده يعني آن چه را كه سبب استعداد و آماده شدن براي دخول بهشت و جوار مهر حضرتش نافع است ما را بدان راهنمايي فرموده چنان چه از جميع محرمات و مكروهات نهي نموده يعني از آن چه كه موجب دوري از خداوند و نزديكي به شيطان و آتش ابديست دور باشيم.
منابع براي مطالعه بيشتر:
معاد از نظر روح و جسم (گفتار فلسفي)
بعد از مرگ بر ما چه مي گذرد (عباس عباس زاده)
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.