سه‌شنبه، 6 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

زماني كه قيامت برپا مي شود به چه كيفيتي انسانها در پيشگاه خداوند حاضر مي شوند؟


پاسخ :
با دومين نفخه ي صور كه كلمه ي احياء الهي است، ناگهان همه ي مرده ها زنده شده و سر از قبر برداشته و به سوي صحراي محشر براي حسابرسي حركت مي كنند. « ودر صور دميده مي شود ، ناگهان همه از قبرها درآمده و به سوي پروردگار خود بشتابند و گويند : اي واي بر ما ! چه كسي ما را از خوابگاهمان برانگيخت؟ اين است وعده ي خداوند رحمن وپيامبران راست گفتند . و اين جز خروشي واحد نيست كه ناگاه همه درنزد ما احضار شده هستند» (يس ، آيات 51-53).
در حديث آمده است كه روزي يكي از ياران رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) به نام معاذبن جبل در منزل ابو ايوب انصاري از معناي آيه ي « يوم ينفخ في الصور فتأتون افواجاً » از آن حضرت پرسيد . رسول خدا (صلي الله عليه واله وسلم) فرمود: اي معاذ از ماامر عظيمي سوال نمودي . دراين حال اشك از ديدگان آن حضرت جاري شد و آنگاه فرمود : ده صنف از امت من با حالات وصفات مختلف محشور مي شوند و خداوند متعال آنها را ازساير مسلمانان جدا كرده و صورتشان رادگرگون گردانيده : 1- بعضي به صورت ميمون 2- برخي به صورت خوكان 3- بعضي نگون سارند يعني پاهايشان به طرف بالا و سرهايشان به طرف پايين است وبه رو به زمين كشيده مي شوند 4- و بعضي كورند ودر تردد به سر مي برند 5- و برخي كر و لال و بي عقل 6- و گروهي زبانشان را مي جوند و چرك از دهانشان مي ريزد و اهل محشر از آن كراهت دارند 7- و گروهي دست و پا بريده اند 8- و دسته اي بر شاخه هاي آتشين آويخته 9- و بعضي از مردار بدبوترند 10 – و برخي لباسهايي از قطران پوشيده كه به پوستشان چسبيده است.
اما بوزينگان ، سخن چينانند ، و خوكان حرام خوران ، و سرنگونها افراد رباخوار و كوران ستمگران در حكم و قضاوت و كران و گنگان رياكارانند و جوندگان زبان عالمهايي هستند كه كردارشان خلاف گفتارشان است ، و دست و پا بريدگان آزار دهنده ي همسايه هستند و آويختگان بر شاخه هاي آتشين خبر چينان و سعايت كنندگان مردم در نزد سلطان مي باشند ، و بدبو تر از مردارها افراد شهوت ران و لذت جويي هستند كه حق خدا را در اموال خود نمي پردازند، و آنان كه لباسي از قطران پوشيده اند اهل فخر و كبرند.»( بحار ج7 ص89/ تفسير مجمع البيان )
قرآن درجاي ديگر مي فرمايد : « آنان درحالي كه چشمهايشان ازشدت وحشت به زير افتاده و گيج و مبهوت هستند ، مانند ملخهاي پراكنده و در هم مختلط شده از قبرها بيرون مي آيند»(قمر/7)
البته اينگونه محشور شدنها و اين وحشتها و اين مستي ها و عذابها ، مربوط به افراد گناهكار و معاند و كافر است ، افراد با ايمان در آن روز هيچ دلهره و وحشتي ندارند و با صورت نوراني خندان در صحنه ي قيامت حاضر خواهند شد .
قرآن كريم در اين زمينه مي فرمايد « چهره هايي در آن روز گشاده و نوراني است ، خندان و مسرور است »(عبس.38و39)
و در جاي ديگر مي فرمايد : « روزي كه مردان و زنان مومن را مي بيني كه نورشان پيش رو و در سمت راستشان به سرعت حركت مي كند ، ( به آنها گفته مي شود ) بشارت باد بر شما امروز به باغهايي از بهشت كه نهر ها زير درختان آن جاري است ، جاودانه در آن خواهيد ماند و اين همان رستگاري بزرگ است»
و در روايات زيادي وارد شده است كه « شيعيان از نجات يافتگان آن روز خواهند بود و براي آنان هيچ خوفي و اندوهي نيست » .....
آنچه بيان شد از كتاب « بعد از مرگ بر ما چه مي گذرد » ص 157 با تصرف و تلخيص بيان شد. براي اطلاعات بيشتر از احوال مرگ ، برزخ ، قيامت به اين كتاب كه نوشته عباس ارموي (عباس زاده ) است مراجعه فرماييد .
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.