سه‌شنبه، 6 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا جسم انسانها در قيامت به همين اندازه فعلي جسمشان است؟


پاسخ :
جسم و بدن بمنزله لباس براى روح است و مهم اين است كه روح كه حقيقت آدمى است با يك بدن در صحنه قيامت حاضر مى‏شود و جسم خاص مهم نيست. بعلاوه آنكه جسم انسان درقيامت كالبدى جديد است كه متناسب بااعمال انسان شناخته شده و سيما و شكل آن صورت اعمال و ملكات باطنى انسان است .اما اين كه اين بدن چه رابطه‏اى با پيكر دنيايى دارد دقيقا معلوم نيست و نظريات مختلفى پيرامون آنها ابراز گرديده است.
توضيح بيشتر اين كه:
در اول حشر و پس از «نفخه احيا»، هر روحى به سوى ذرات بدن خود و ذرات هم به سوى روح خود كشيده مى‏شود و با وجود تحوّلاتى در هر دو جانب، باز روح، جسم خود را و جسم، روح خود را پيدا مى‏كند و در يك شرايط خاص، بر پايه همين سنخيت موجود ميان روح و ذرات بدنى، دوباره ذرات بدنى به صورت بدن در مى‏آيد و به طرف روح كشيده مى‏شود. روح نيز به سوى اين ذرات كشيده مى‏شود و دوباره با هم اتحاد پيدا مى‏كنند.
امّا براى ورود به عالم قيامت بايد روح و جسم، با تحولاتى قابليت ورود را كسب كنند؛ زيرا بدن مادى و روح برزخى و در مجموع موجودات و عوالم وجود، احكام و آثار و خواص خود را داشته؛ با اين خصوصيت‏ها با عالم حشر و عوالم بالاتر از آن و احكام و آثار آنها نمى‏سازد و با آنها متناسب نيست بنابراين، بايد تمام هستى و از جمله بدن خاكى و روح برزخى، اين نقايص و خصايص را از دست داده و خصوصيات جديدى را كسب كند.
قرآن و احاديث، با تعابير گوناگون به اين حقيقت اشاره دارند كه: «جسم و روح» به تبع همه موجودات ديگر، تحوّل اساسى پيدا مى‏كنند و با محو و بطلان نقايص و وجهه خلقى خود، با ويژگى جديد و مخصوص به عالم قيامت با نفخه دوم، با جنبه «الهى» خود ظاهر و بارز مى‏گردند.
هر روحى به سوى جسم خود و هر جسمى به سوى روح خود كشيده شده، به هم ديگر مى‏رسند. آيات قرآن، حكايت‏گر اين واقعيت‏اند كه ذرات بدن و جسم، قبل از پيوند دوباره روح و بدن، با تحوّل كلى عالم متحوّل مى‏گردد. به بيان ديگر، بر اساس بيان قرآن كريم، ذرات بدن خاكى و زمينى هر انسانى، همگام با همه زمين و اجزا و قطعات آن و همگام با همه نظام مادى و موجودات آن، مبدّل گشته و به صورت ديگرى - كه صورت بالاتر، كامل‏تر و لطيف‏تر است - درمى‏آيد.
در اين تحوّل كلى نظام مادى - كه داراى مراحل، مراتب و به صورت تدريجى است - موجودات سرابى كه حق و حقيقت مى‏نمايند، زايل و هلاك مى‏گردند و باطن و حقيقت آنها كه در پشت حجاب وجودات فعلى وسرابى قرار گرفته - به ظهور مى‏رسد؛ باطن‏هايى كه در واقع، آن سوى زمين و آسمان‏ها و موجودات آنها است؛ آن سويى كه به حق مرتبط و به حق قائم بوده و از او است و نشان دهنده اوست.
ذرات بدن خاكى انسان نيز در پرتو اين تحوّل اساسى، متحوّل گشته، چهره واقعى‏اش - كه به طرف حضرت حق و از او است - تجلّى مى‏كند.
بايد توجه داشت كه اين تحوّل، به عينيّت ذرات بدن ما لطمه نمى‏زند؛ بلكه اين ذرات همان است؛ امّا تكامل يافته. بدن مادى تبديل به خاك شده و در تحوّل كلى عالم، صورت خاك را از دست مى‏دهد و صورت - مثلاً موجى - به خود گرفته، به ذرات لطيف‏ترى درمى‏آيد.
اين تبدّل، تغيير ماهوى نيست؛ بلكه بدن در سيرتكاملى خود، تبديل به خاك مى‏شود و پس از آن، از مرحله خاكى گذشته و به صورت ذرات لطيف‏ترى مى‏آيد و نواقص خود را جا مى‏گذارد. بايد توجه داشت كه تحوّل يك دور يا چند دور، تفاوتى ندارد و به هويت و عينيت بدن و اين همانى انسان، خللى وارد نمى‏سازد.
سپس از اين چنين ذرات بدنى‏اى - كه با وجود بالاتر و با وجود حقيقى جلوه‏گر شده است - بدن ساخته مى‏شود؛ يعنى، اين ذرات پس از يافتن اين وجود حقيقى و جنبه «وجه‏اللهى» به صورت بدن در مى‏آيد و بر اساس سنخيت موجود ميان بدن و روح، آن دو با يكديگر متحد مى‏شوند و در محشر حاضر مى‏گردند.
امّا نكته حائز اهميت و دقت آن كه بدن اخروى در عين اين كه همين جسم و بدن است از همان ذرات بدنى هر انسانى، بدن اخروى او تشكيل شده است و همان ذرات است كه پس از تبدّلاتى به صورت بدن جديد درآمده است؛ در عين حال در اثر همين تبدّلات، داراى احكام و آثار جديد و ديگرى مى‏شود كه قبلاً نداشت و يكى از عمده‏ترين آنها اين است كه به اقتضاى روح آدمى، بدن درست مى‏شود. اگر روح، روحى باشد كه انسانيت خود را از دست نداده باشد، آن بدن به شكل انسان مى‏شود و با روح متحد مى‏گردد. امّا اگر روح، روحى باشد كه مسخ شده و در حقيقت اوصاف حيوانى يافته است، بدن هم به صورت همان حيوانى كه خصلتش بر روح غلبه كرده، درمى‏آيد و با روح متحد مى‏شود.
حضرت رسول(ص) به همين حقيقت اشاره كرده، فرموده‏اند: «در اول حشر، ذرات بدن به اقتضاى روح، بدن مى‏شود و از اين رو، برخى از انسان‏ها به صورت ميمون و خوك و حتى با چهره‏هاى بدتر از آن دو محشور مى‏گردند».
سرّ اين مسأله همان است كه رسول اكرم(ص) به آن اشاره كردند كه ذرات به اقتضاى روح، بدن مى‏گردد.
(ر.ك: قيام قيامت، صص 74 - 84).
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | اطعام غدیر / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | اطعام غدیر / استاد حسینی قمی
حکمت | نکنه از اطعام غدیر جا بمونی! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | نکنه از اطعام غدیر جا بمونی! / استاد کاشانی
تعهد و تخصص دو بال یک مسئول اسلامی
تعهد و تخصص دو بال یک مسئول اسلامی
آیا خبر دادن پیامبر(ص) از اختلاف بین امت با تعیین جانشین منافات نداشته است؟
آیا خبر دادن پیامبر(ص) از اختلاف بین امت با تعیین جانشین منافات نداشته است؟
حکمت | ممنون که اجازه دادی! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | ممنون که اجازه دادی! / استاد کاشانی
نگاهی به عملکرد و دستاوردهای 8 رییس جمهور
نگاهی به عملکرد و دستاوردهای 8 رییس جمهور
معنی اسم نارین  و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نارین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنیکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنیکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان تفرش کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان تفرش کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
آیا امام علی(ع) از واقعه غدیر خم برای دفاع از خود استفاده نکرده است؟
آیا امام علی(ع) از واقعه غدیر خم برای دفاع از خود استفاده نکرده است؟
حکمت | بر بلندای ایمان و یقین/ استاد توکلی
music_note
حکمت | بر بلندای ایمان و یقین/ استاد توکلی
حکمت | اصلا قابل مقایسه نیست! / استاد توکلی
music_note
حکمت | اصلا قابل مقایسه نیست! / استاد توکلی
شهرستان نور کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان نور کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان قائن کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان قائن کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری