جمعه، 9 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا خداوند جوانان را از دنيا مي برد؟


پاسخ :
خداوند تنها جوانان را از دنيا نمي برد بلكه همة موجودات زنده غير از خداي حيً ، مي ميرند ولي اگر منظورتان اين است كه چرا بعضي از انسانها مرگ زود هنگام دارند ،لازم است بدانيد كه:
خلقت همه موجودات ، وقوع حوادث و پديده‏هاى جهان و مرگ و ميرها همه مطابق اراده ازلى و قضا و قدر الهى انجام مى‏شود. قضا و قدر الهى نيزبه اين تعلق گرفته كه هر موجود و پديده‏اى از راه علل و اسباب خاص خودش به وجود بيايد يا از بين برود و مسأله مرگ و ميرها نيز طبق ناموس خلقت و نظام علّى و معلولى پديد آيد. به طور كلى مرگ و مير دو نوع است:
يكى اجل مسمّى (مرگي كه زمانش در لوح تقدير مشخص شده است)، و دوّم اجل معلّق يا غير مسمّى.
نوع اوّل همان اجل طبيعى است كه مطابق با نطام خلقت هر موجود زنده‏اى پس از يك دوره زندگى عوامل زيستى او رو به كاهش و زوال مى‏گذارد تا روزى كه عمر او به سر رسد،
و اجل معلق،مرگ‏هاى زودرس هستند كه بر اثر تصادف يا بيمارى‏ها و... پديد مى‏آيند و هر دو اجل به اراده و مشيت الهى و بر طبق قضا و قدر الهى انجام مى‏شود، ولى نكته‏اى كه در اينجا قابل توجه است اين كه اعمال و رفتار ارادى و اختيارى انسان نيز، خود يكى از اسباب و مشيات اين عالم و جزئى از قضا و قدر الهى است كه در بسيارى از حوادث و پديده‏هاى عالم، نقش فاعلى به خود مى‏گيرد. پس انسان مى‏تواند با اعمال و رفتار خود، سرنوشت خويش را تعيين كند و يكى ازامورى كه رفتار انسان در تعيين آن مؤثر است، مرگ مى‏باشد. انسان مى‏تواند با رعايت اصول بهداشتى و... عمر خود رابه حد طبيعى و واقعى برساند. علاوه بر اين بعضى از گناهان يا كارهاى خير مانند قطع رحم يا ظلم و احسان وصله رحم و صدقات و... نيز در تأخير و تقديم مرگ‏ها مؤثر است.
در هر صورت بايد توجه داشت كه هر دو اجل از ناحيه خدا تعيين مى‏شود. يكى به طور مطلق و ديگرى به عنوان مشروط و يا معلق، با توجه به اين دو اجل، بسيارى از مطالب روشن مى‏شود؛ از جمله اين كه در روايات آمده است صله ‏رحم عمر را زياد و يا قطع رحم عمر را كم مى‏كند، منظور از عمر و اجل در اين موارد اجل غيرحتمى (متعلق ومشروط) است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: حيات جاودانه، پژوهشى در قلمرو معادشناسى، امير ديوانى.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.