شنبه، 10 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا یاران خاص امام زمان (عج) با هم زندگی می‌کنند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
با توجه به این كه امام زمان علیه السلام، دارای سیصد و سیزده یار خاص می‌باشد، آیا آن‌ها با هم زندگی می‌كنند و نسبت به این که از یاران خاص آن حضرت هستند آگاهی دارند؟

پاسخ:
از روایات فهمیده می‌شود كه آنان با هم زندگی نمی‌كنند، بلكه در زمان موعود از شهرهای مختلف به سوی حضرت مهدی (عج) رهسپار می‌شوند.
در روایات آمده است كه در آغاز چهل و پنج تن از نه قبیله و شهر مختلف نزد حضرت گرد می‌آیند. سپس به این عده افزوده می‌شوند و از شهرهای مختلف و دور دست یاران حضرت با سرعت ویژه‌ای به سوی حضرت رهسپار می‌گردند و دور حضرت حلقه می‌زنند.
مرحوم سید محسن امین در كتاب گران‌سنگ اعیان الشیعه از هشتاد و چند شهر و دیار نام می‌برد كه این عده (سیصد و سیزده تن) از آن شهرها بر می‌خیزند.
از جمله آن‌ها قم، كوفه، طالقان، گرگان، طبرستان، طرابلس، بیروت، دمشق، ری، قزوین، شیراز، دیلمان، بصره، اهواز و كرمان است.
اینها همدیگر را نمی‌شناسند و بدون این كه با هم و عده‌ای گذاشته باشند، در موعد مقرر جمع می‌شوند (یجتمعون مِن أقاصی الأرض علی غیر میعاد لا یعرف بعضُهم بعضاً).(1)
بعضا سوال دیگری هم مطح می‌‎شود و آن این است که آیا این سیصد و سیزده تن آگاهی دارند كه از زمره یاران خاص حضرت مهدی (عج) می‎باشند؟
در جواب می‌گوییم: در روایات معصومان (ع) به نكته‌ای برخورد نكردیم كه گویای این سخن باشد كه یاران حضرت مهدی (عج) از پیش آگاهی دارند كه جزو سیصد و سیزده تن یار حضرت می‎‌باشند. این گونه اطلاعات از علوم غیبی است و علوم غیبی در اختیار خدا است. قرآن می‎گوید: «و عنده مفاتیح الغیب لا یعلمها إلاّ هو؛(2) كلیدهای غیب نزد خدا است. تنها او از امور غیبی آگاه است.» لیكن برخی از دانش‌های غیبی را به معدودی از بندگان صالحش عنایت می‌كند: «عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احد إلاّ مَن ارتضی من رسول؛(3) خداوند دانای به امور غیبی است آن را در اختیار دیگران قرار نمی‎‌دهد، مگر برخی از انسان‌های مورد رضایت خدا.»
از برخی روایات استفاده می‌شود كه اطلاعات مربوط به یاران حضرت مهدی (عج) را خداوند به پیامبرش عنایت نمود و حضرت این دانش را در اختیار امام علی (ع) گذارد و سپس در اختیار یكایک امامان (ع) قرار گرفت.(4)
ممكن است یاران حضرت مهدی (عج) در آستانه ظهور حضرت با توجه به تكاملی كه نموده‌اند، خداوند برزگ تفضلی نماید و چند صباحی قبل از ظهور حضرت مهدی (عج)، آنان را از این نعمت بزرگ مطّلع نماید.
اگر بپذیریم كه برخی از پیامبران الهی مانند حضرت عیسی (ع) جزو سیصد و سیزده یار خاص امام مهدی (عج) به شمار می‌آیند، بعید نیست كه از موقعیت خویش از قبل آگاهی داشته باشند. چون حضرت عیسی (ع) از پیامبران مرسل است و به همان دلیلی كه پیامبر اسلام و اوصیای حضرت از امور غیبی آگاه شدند، حضرت عیسی نیز آگاه شده است. اگر بپذیریم برخی از انسان‌های صالح گذشته مانند اصحاب كهف، نیز وصی حضرت موسی (ع) یوشع بن نون و مالک اشتر و مقداد جزو یاران حضرت به شمار می‌آیند(5) و رجعت می كنند، بعید نیست در عالم برزخ از موقعیت خود با خبر باشند.

پی‌نوشت‌ها:
1. اعیان الشیعه، ج 2، ص 84.
2. سوره انعام (6)، آیه 59.
3. سوره جن (72)، آیه 27.
4. اعیان الشیعه، ص 84.
5. همان.

منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.