يکشنبه، 11 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

باید چند مرتبه دعای عهد بخوانیم تا به افتخار یاری امام زمان (عج) دست یابیم؟


پاسخ :
شرح پرسش:
از امام صادق علیه السلام روایت شده اگر كسی چهل صبح دعای عهد را بخواند در ركاب امام زمان علیه السلام و از یاران ایشان خواهد بود. شرایط آن چیست، آیا فقط با این دعا می‌توان به این درجه رسید؟

پاسخ:
این دعا نیز مانند سایر دعاها باید شرایط استجابت را داشته باشد و باید آداب دعا در آن رعایت شود. در مواردی دعا مستجاب نمی شود:

1- انسانی كه قلبش در اثر گناه تاریک و سیاه شده است. امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند دعای كسی كه قلبش غافل از خدا است نمی پذیرد.»(1)

2- كسی كه اصرار بر گناه دارد. امام صادق علیه السلام فرمود: مردی در بنی اسرائیل به مدت سه سال دعا می كرد كه خدایا به من پسری عطا كن تا این كه در خواب دید به او می گویند: تو سه سال است دعا می كنی، امّا به خاطر این كه بدزبان هستی و نیتت خالص نیست، دعایت مستجاب نمی شود. از بدزبانی پرهیز كن و قلبت را پاكیزه بگردان و نیتت را خالص كن دعایت مستجاب می شود.(2)

3- حرام خواری مانع استجابت دعا می شود. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمود: «هركس می خواهد دعایش مستجاب شود، غذایش را حلال گرداند. و از خوردن حرام دوری كند.»(3)

4- كسانی كه به دیگران ظلم كرده اند و حق آنان را پایمال كرده اند دعایشان مستجاب نمی شود.(4)

البته در بحث دعا و استجابت آن باید متذكر شویم كه دعا فی نفسه مطلوب است و از بهترین عبادت ها محسوب می شود. دعا اگر از حد لقلقه زبان بگذرد و دل با زبان هماهنگی كند، روح انسان به اهتزاز درمی‌آید و روحانیت بسیار عالی نصیب انسان می‌شود، مثل این كه انسان خود را غرق در نور می‌یابد. راز و نیاز با خدا انسان را به فراسوی عالم ماده سوق می‌دهد و با روح هستی مرتبط می‌كند و به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام روح به محلّ اعل معلّق می‌شود (ارواحها معلّقة بالمحلّ الاعلی).
بنابراین، دعا از همه افراد حتی از گناه كاران مطلوب است، حتّی شقی‌ترین افراد نباید از درگاه خدا نا امید شوند.
دعای عهد از این گونه دعاها است كه دارای مضامین بسیار عالی است و اگر كسی آن را بخواند احساس می كند كه در زمره بهترین افراد در ركاب امام عصر علیه السلام قرار دارد. ایجاد چنین احساسی از ارزش خاصّی برخوردار است، لذا بر آن تأكید شده است.

پی‌نوشت‌ها:
1 - ابن فهد حلی، عدة الداعی، ص 126.
2 - همان، ص 127.
3 - همان، ص 128.
4 - همان، ص 129.

منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.