يکشنبه، 11 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا كسانی جزو ياران امام زمان (عج) هستند، در حال حاضر با حضرت ارتباط دارند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
آیا كسانی جزو یاران امام زمان (عج) هستند، در حال حاضر با حضرت ارتباط دارند و با یكدیگر در یک مكان جمع می‌شوند و در مورد برنامه‌های دوران ظهور بحث می‌كنند؟

پاسخ:
در روایات تصریح شده است كه برای امام زمان علیه السلام دو غیبت صغری و كبری است.[1] در غیبت صغری مردم از طریق نواب اربعه با امام زمان علیه السلام ارتباط برقرار كرده[2] و مشكلات خویش را با آنها در میان می گذارند و حضرت به مشكلات و مسایل مردم پاسخ می دهد. البته غیبت صغری بدان معنا نیست كه مردم با حضرت ارتباط نداشته باشند، ولی ارتباط (همه مردم) در زمان غیبت مردود است.[3]
در زمان غیبت كبری در خصوص ارتباط مردم، به ویژه یاران امام با ایشان دو مبنا وجود دارد. برخی عقیده دارند كه در زمان غیبت كبری ارتباط و ملاقات حضوری با امام زمان علیه السلام امكان ندارد.[4] بر اساس این نگرش هر گونه ملاقات با امام زمان علیه السلام امكان نداشته و به حسب ظاهر كسی حق ندارد كه ادعای ارتباط و ملاقات حضوری را داشته باشد. این نگرش ریشه در روایات دارد؛ زیرا روایات، ملاقات حضوری را نفی كرده است.[5]
از سوی دیگر از برخی متون استفاده می شود كه حضرت مكان معینی ندارد، از این رو به حسب ظاهر امكان ندارد كه یاران حضرت در یک مكان جمع شوند. گرچه ممكن است با بهره‌مندی از امدادهای الهی این كار صورت گیرد. از روایات دیگر نیز استفاده می شود كه هرگاه شرایط ظهور امام فراهم شد و 313 نفر[6] وجود داشتند، حضرت ظهور می كند. حال معلوم نیست 313 نفر همگی زنده اند و یا برخی از آنها از دنیا رفته و در هنگام ظهور رجعت می كنند و یا برخی از 313 نفر بعداً متولد می شوند. از این رو نمی توان گفت: یاران امام در زمان غیبت با حضرت در یک مكان جمع می شوند.
برخی عقیده دارند كه در زمان غیبت كبری، ملاقات با امام زمان علیه السلام امكان دارد.[7] بر اساس این نگرش نمی توان گفت یاران امام در یک مكان جمع شده و با حضرت ارتباط دارند، زیرا آنچه از متون دینی استفاده می شود، آن است كه در زمان غیبت كبری، فقیهان و مجتهدان واجد شرایط، نیابت عامه امام را بر عهده دارند و مردم مسایل شرعی و سیاسی خویش را از آنان می پرسند. البته هدایت و ارشاد و رهبری مردم توسط امام زمان علیه السلام انجام گرفته، زمین لحظه ای از وجود مقدس امام زمان علیه السلام خالی نیست. نفع امام به همگان می رسد و حضرت به طور ناشناس در مكان های مختلف حضور پیدا كرده،[8] به مشكلات مردم رسیدگی می كند.
امام صادق علیه السلام فرمود: «امام قائم... در مراسم حج شركت می كند و مردم را می بیند، امام مردم او را نمی بینند و نمی شناسند.»[9] ولی در عین حال نمی توان گفت كه یاران امام در حضور ایشان جمع شده و با حضرت ارتباط داشته و در خصوص برنامه های ظهور بحث می كنند.
در زمان حضور امام، یاران امام با حضرت ارتباط دارند، همچنین ممكن است در زمان غیبت با بهره‌گیری از امدادهای غیبی، ارتباط برقرار نمایند، ولی دلیل قاطعی در خصوص جمع شدن یاران امام زمان علیه السلام در زمان غیبت وجود ندارد.

پی نوشت‌ها:
1. اعیان الشیعه، ج 2، ص 46؛ اعلام الوری، ص 444؛ ارشاد، ص 346؛ مهدی موعود، ص 931 - 933.
2. مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص 673.
3. محمد رضا حكیمی، خورشید مغرب، ص 53 - 54.
4. مجله حوزه، ویژه امام زمان(علیه السلام)، ص 72 به بعد.
5. كمال الدین و تمام النعمه، ص 516.
6. لطف الله صافی، منتخب الاثر، ص 594 - 596.
7. تنزیه الانبیاء، سید مرتضی، ص 182.
8. كتاب الغیبة، نعمانی، ص 14.
9. كمال الدین و تمام النعمه، ص 307.

منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.