يکشنبه، 11 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا منبر صاحب الزمان در مسجد گوهر شاد، مورد استفاده ائمه (ع) قرار گرفته است؟


پاسخ :
شرح پرسش:
منبری كه در مسجد گوهر شاد قرار دارد و اصطلاحا هم منبر امام زمان (عج) نام دارد، توسط چه كسی ساخته شده است؟ آيا در زمان امام خاصی مورد استفاده قرار گرفته است؟

پاسخ:
در وسط چهار ضلع مسجد گوهرشاد، ايوان‌های چهارگانه‌ای وجود دارد. بزرگ‌ترين ايوان، ايوان جنوبی و قبله و محراب مسجد است كه بر فراز آن گنبد و گلدسته‌ها قرار گرفته است و به نام ايوان مقصوره معروف است. ارتفاع ايوان مقصوره بيش از 42 متر می‌باشد.
در اين ايوان، منبر بزرگ و قديمی قرار دارد كه از قدمت و نفاست حائز اهميت می‌باشد اين منبر نفيس از چوب گردو و گلابی با شيوه منبت كاری بدون به كار رفتن ميخ و يا هر فلز ديگر ساخته شده است. منبر فوق چهارده پله دارد و در ميان مردم به منبر صاحب الزمان معروف است. سازنده آن از ذكر نام خود خودداری كرده و حتی تاريخ ساخت آن را نيز بيان نكرده و اما به نظر كارشناسان زمان ساخت آن به 300 سال قبل برمی‌گردد، اين ايوان در عصر حكومت فتحعلی شاه قاجار و به در دايرة المعارف بناهای تاريخي ايران آمده که سازنده اين اثر، استاد محمد نجار خراسانی منبت كار عصر قاجاريه می‌باشد.
منبر تاريخی فوق از آنجا كه در زمان متأخر از ائمه معصومين عليهم السلام ساخته شده است، مورد استفاده هيچ يک از ائمه عليهم السلام قرار نگرفته است.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.