پرسش :
واسطهی فيض بودن امام زمان (عج) به چه معناست؟
پاسخ :
شرح پرسش:
مگر خداوند متعال نفرموده که از رگ گردن به انسان نزدیکتر است، پس واسطهی فیض بودن امام به چه معناست؟
پاسخ:
اين موضوع كه امام واسطهی فيض در جهان است، براساس دليلهای عقلی و نقلی بسياری است و اين كه خدا از رگ گردن به انسان نزديکتر است با اين موضوع منافات ندارد زيرا معنای واسطهی فيض بودن اين نيست كه موجودات از خداوند منقطع بوده و امام واسطهی بين خدا و آنان است چه اين كه هيچ موجودی از خود استقلال ندارد و هستی تمام موجودات به خداوند منتهی میشود و همان گونه كه اسباب و عوامل طبيعی در جهان مؤثّرند و اين تأثير به اراده و مشيّت الهی صورت میگيرد و منافات با ارتباط آنها با خدا ندارد. جريان فيض الهی و رسيدن مواهب مادّی و معنوی از طريق امام (علیه السلام) منافاتی با نزدیک بودن خدا و قرب كامل وی به بنده نخواهد داشت.
بنابراين واسطهی فيض بودن ائمه معصومين (عليهم السلام) با اذن خداوند صورت میگيرد و طبيعی است كه فاعل مستقل و منشاء فيض فقط خداوند میباشد. و اگر خداوند متعال ائمه (عليهم السلام) يا اوليای خودش را واسطه در فيض قرار داده، هيچ مغايرتی با نزديک بودن او به آنان ندارد زيرا آنچه كه در نظام جهان انجام میشود به خواست و اراده و اذن او خداوند است.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام
شرح پرسش:
مگر خداوند متعال نفرموده که از رگ گردن به انسان نزدیکتر است، پس واسطهی فیض بودن امام به چه معناست؟
پاسخ:
اين موضوع كه امام واسطهی فيض در جهان است، براساس دليلهای عقلی و نقلی بسياری است و اين كه خدا از رگ گردن به انسان نزديکتر است با اين موضوع منافات ندارد زيرا معنای واسطهی فيض بودن اين نيست كه موجودات از خداوند منقطع بوده و امام واسطهی بين خدا و آنان است چه اين كه هيچ موجودی از خود استقلال ندارد و هستی تمام موجودات به خداوند منتهی میشود و همان گونه كه اسباب و عوامل طبيعی در جهان مؤثّرند و اين تأثير به اراده و مشيّت الهی صورت میگيرد و منافات با ارتباط آنها با خدا ندارد. جريان فيض الهی و رسيدن مواهب مادّی و معنوی از طريق امام (علیه السلام) منافاتی با نزدیک بودن خدا و قرب كامل وی به بنده نخواهد داشت.
بنابراين واسطهی فيض بودن ائمه معصومين (عليهم السلام) با اذن خداوند صورت میگيرد و طبيعی است كه فاعل مستقل و منشاء فيض فقط خداوند میباشد. و اگر خداوند متعال ائمه (عليهم السلام) يا اوليای خودش را واسطه در فيض قرار داده، هيچ مغايرتی با نزديک بودن او به آنان ندارد زيرا آنچه كه در نظام جهان انجام میشود به خواست و اراده و اذن او خداوند است.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام