يکشنبه، 11 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا اگر امام زمان نباشد وضع جهان به هم می‌خورد؟


پاسخ :
شرح پرسش:
آيا نظام جهان و خورشيد و ماه به دست خدا است پس چرا اگر امام زمان نباشد وضع جهان به هم می‌خورد؟

پاسخ:
براساس ادله‌ی عقلی و نقلی جز خداوند متعال مدبری در جهان آفرينش وجود ندارد و تنها خداوند متعال به كار تدبير اين جهان می‌پردازد و در صورتي كه ما برای جهان مدبر ديگری جز خدا تصور كنيم اين شرک است و خرد آن را انكار می‌كند.
ولي پوشيده نماند كه اعتقاد به اين حقيقت مذكور منافات ندارد كه خداوند متعال در كار تدبير جهان علل و اسباب و عواملی را مؤثر قرار داده باشد مانند اين كه مسأله قبض ارواح و گرفتن جان‌ها كار خداست و به وسيله فرشتگان و فرشته بزرگ‌تری به نام عزرائيل صورت می‌گيرد و يا مسأله تقسيم ارزاق كار خداست ولی به وسيله فرشتگان و ميكائيل انجام می‌شود و اين بدان معنی نيست كه خداوند اينها را به كار گماشته و خودش كنار نشسته باشد. بلكه هستی تمام اين فرشتگان و تمام عوامل مؤثّر در هر لحظه از آن خدا است و بر اين اساس كاری كه اين واسطه‌ها انجام می‌دهند حقيقتاً به خداوند نسبت داده می‌شود.
بنابراين اگر خداوند وجود امامان را در نظام آسمان‌ها مؤثر داده باشد چنان كه از بسياری روايات و جملات دعاها استفاده می‌گردد بدين معنی نيست كه آن‌ها شريک خدا باشند و يا خداوند از تأثير بر كنار باشد بلكه تأثير آن‌ها و نگهداری آن‌ها همان نگهداری خداست بدان لحاظ كه آنان استقلالی از خويشتن ندارند و هستی و بقای هستی آنان تمام از خدا است.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.