دوشنبه، 12 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مفهوم انتظار چيست؟


پاسخ :
انتظار معمولاً به حالت كسی گفته می شود كه از وضع موجود ناراحت است و برای ايجاد وضع بهتری تلاش می كند.
في‌المثل بيماري كه انتظار بهبودي مي كشد، يا پدري كه در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بيماري و فراق فرزند ناراحتند و براي وضع بهتري مي كوشند.
همچنين تاجري كه از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادي مي باشد اين دو حالت را دارد «بيگانگي با وضع موجود» و «تلاش براي وضع بهتر».
بنابراين مسئله انتظار حكومت حق و عدالت «مهدی» و قيام مصلح جهاني در واقع مركب از دو عنصر است عنصر «نفی» و عنصر «اثبات» عنصر نفی همان بيگانگی با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهترين بودن است.
و اگر اين دو جنبه در روح انسان به صورت ريشه‌دار حلول كند سرچشمه دو رشته اعمال دامنه دار خواهد شد.
اين دو رشته اعمال عبارتند از ترک هرگونه همكاري و هماهنگي با عوامل ظلم و فساد و حتي مبارزه و درگيري با آنها از يک سو، و خودسازی و خودياری و جلب آمادگي هاي جسمي و روحي و مادي و معنوي براي شكل گرفتن آن حكومت واحد جهاني و مردمي از سوي ديگر.
و خوب كه دقت كنيم مي بينم هر دو قسمت آن سازنده و عامل تحرّک و آگاهي و بيداري است.
با توجّه به مفهوم اصلي «انتظار» معني روايات متعددي كه در بالا درباره پاداش و نتيجه كار منتظران نقل كرديم به خوبي درك مي شود. اكنون مي فهميم چرا منتظران واقعي گاهي همانند كساني شمرده شده‌اند كه در خيمه حضرت مهدی (عج) يا زير پرچم او هستند يا كسي كه در راه خدا شمشير مي زند، يا به خون خود آغشته شده، يا شهيد گشته است.
آيا اينها اشاره به مراحل مختلف و درجات مجاهده در راه حق و عدالت نيست كه متناسب با مقدار آمادگي و درجه انتظار افراد است؟
يعني همان طور كه ميزان فداكاري مجاهدان راه خدا و نقش آنها با هم متفاوت است، انتظار و خودسازي و آمادگي نيز درجات كاملاً متفاوتي دارد كه هر كدام از اينها با يكي از آنها از نظر «مقدمات» و «نتيجه» شباهت دارد، هر دو جهادند و هر دو آمادگي مي خواهند و خود سازی، كسي كه در خيمه رهبر چنان حكومتي قرار گرفته، يعني در مركز ستاد فرماندهي يك حكومت جهانی است، نمي تواند يک فرد غافل و بي‌خبر و بي‌تفاوت بوده باشد، آنجا جاي هر كس نيست، جاي افرادي است كه به حق شايستگي چنان موقعيت و اهميتي را دارند.
همچنين كسي كه سلاح در دست دارد و در برابر رهبر اين انقلاب با مخالفان حكومت صلح و عدالتش مي جنگد، آمادگي فراوان روحي و فكري و رزمي يابد داشته باشد.
منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.