دوشنبه، 12 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

وظایف یک زن مسلمان به عنوان یک منتظر واقعی ظهور امام زمان (عج) چیست؟


پاسخ :
سؤال به دو بخش تقسيم می‌شود:

بخش اوّل: زمان ظهور
اصل ظهور امام زمان(عج) امری مسلّم و قطعی است، ولی بنا به مصالحی زمان ظهور مشخص نشده است و هيچ كس جز خداوند از وقت دقيق آن آگاه نيست. بارها اصحاب از ائمه(ع) در مورد زمان ظهور پرسيده‌اند، امّا آنان از مشخّص كردن آن نهی كرده‌اند. فضيل از امام باقر(ع) پرسيد: آيا برای ظهور وقتی معيّن شده است؟ امام سه بار فرمود: «كذب الوقاتون؛(1) آنان كه برای ظهور وقتی معيّن كنند، دروغگويانند.»
برای ظهور نشانه های بيان شده كه تحقّق هر یک از آنها نويدی برای نزديك‌تر شدن ظهور حضرت مهدی(عج) است.

بخش دوم: انتظار فرج
تلاش دشمنان دين اين است كه تعهد ما را به مسائل دينی (احكام، اعتقادات و اخلاق) كم رنگ سازند. آنان در راستای اهداف خويش همه را مورد هدف قرار داده و می‌خواهند سنگرهای فرهنگی و اعتقادی ما را (كه از مهم‌ترين آن‌ها اعتقاد به ظهور حضرت مهدی و انتظار فرج حضرت است) به تصرّف درآورند و دست ما را از اسلام و افتخارات آن كوتاه سازند.
در ميدان مبارزه فرقی بين زن و مرد نيست و همگی بايد در مسير اعتقادات خود ثابت قدم و استوار باشيم و دين خدا را ياری دهيم و در مسير ايفای مسئوليت خويش پايداری و مقاومت كنيم.
بخشي از وظايفی كه میتواند در رشد و بالندگی جامعه اسلامی و منتظران فرج مؤثر باشد به شرح زير است:

1- شناخت امام زمان(عج)
مهم‌ترين وظيفه شيعه شناخت امام خويش است. در اهميت اين مسئله همين بس كه در روايات متواتر كه شيعه و سنّی آن را نقل كرده‌اند، آمده است: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهليّة؛(2) هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهليّت مرده است.»
در روايات از ائمه معصومين(ع) آمده است كه: شناخت امام آن است كه انسان بداند كه اطاعت از آن‌ها واجب است و انسان بايد از آنها پيروی كامل و خالص داشته باشد. بدون ترديد مراد از شناخت حضرت مهدی(عج)، شناختی است كه شيعيان را از شبهه‌های ملحدان در امان نگه دارد و سبب نجات از اعمال گمراه كننده مدعيان دروغين مهدويّت يا مدعيان ارتباط با حضرت باشد.

2- پيوند و ارتباط معنوی با امام عصر(عج)
ديگر وظيفه شيعه در دوران غيبت، حفظ و تقويتِ پيوند معنوی با امام زمان(ع) و تجديد دائمی عهد و پيمان با حضرت است. منتظران واقعی ظهور هرگز نبايد احساس كنند كه در جامعه دارای مسئوليتی نيستند و هيچ گونه تكليفی نسبت به امام خود ندارند. از شيعيان خواسته شده كه در آغاز هر روز با يكی از دعاهايی كه مخصوص امام زمان(عج) است، با مقتدای خود و مقام ولايت ارتباط برقرار كنند. شيعه منتظر اگر در آغاز هر روز با حضور قلب و توجه كامل با امام خود عهد و پيمان ببندد، هرگز تن به ذلّت و خواری، ظلم و بی عدالتی نمی‌دهد. نيز هرگز دچار بحران فكری و فرهنگی و از خود بيگانی و يأس و نااميدی نمی‌شود.
يكی از دعاهايی كه در اين موضوع وارده شده، دعای عهد است كه از مضامين بسيار بالايی برخوردار می‌باشد. اين دعا بهترين وسيله برای پيوند منتظران با امام زمان(عج) است.(3)

3- خودسازی و كسب فضايل اخلاقی
يكي ديگر از وظايف منتظران حضرت مهدی(عج)، تهذيب نفس و آراستگی به فضايل اخلاقی است. در توقيع (نوشته) شريفی كه از سوی حضرت صاحب الزمان(عج) خطاب به شيخ مفيد نگاشته شده، آمده است: «از علل طولانی شدن غيبت و محروم ماندن شيعيان از ملاقاتشان با ما، اعمال ناشايستی است كه آنان مرتكب می‌شوند و ما را ناراحت می‌كنند.»(4)
از این توقيع شريف استفاده می‌شود كه منتظر واقعی، از اعمالی كه سبب طولانی شدن غيبت حضرت مهدی(عج) و ناراحتی آن بزرگوار می‌شود، اجتناب می‌كند. بر اين اساس: با شناخت امام زمان(عج) و پرهيز از گناهان و در نهايت با تهذيب نفس و ارتباط معنوی با حضرت می‌توانيم به بخشی از وظايفی كه در قبال آن عزيز داريم، دست يابيم.

سخن آخر:
امام صادق(ع) فرمود: «كسی كه با اين عقيده يعنی در حال انتظار بميرد، همانند كسی است كه در خيمه حضرت مهدی(عج) باشد.»(5)

پي‌نوشت‌ها:
1. كتاب الغيبة، طوسی، مؤسسه معارف اسلامی، صص 426 - 425، ح 411.
2. مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، دارالأضواء، بيروت، ج 3، ص 250 ؛ بحارالأنوار، ج 8، ص 368.
3. مفاتيح الجنان.
4. الاحتجاج، طبرسی، انتشارات اسوه، ج 2، ص 602.
5. المحاسن، احمد بن محمد بن خالد، برقی، المجمع العالمی لأهل البيت(ع)، ج 1، ص 277، ح 149.

منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.