دوشنبه، 12 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) با انتظار قیامت منافات ندارد؟


پاسخ :
شرح پرسش:
آيا در قرآن آيه‌ای بدين مضمون وجود دارد كه همه بايد انتظار قيامت را داشته باشند اگر اين گونه است، پس انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) چگونه است؟ آيا اين مطلب با آيه قرآن منافات دارد؟

پاسخ:
آيه‌ای كه به اين مطلب اشاره نموده، آيه نهم سوره دخان است: «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَآءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ؛ پس منتظر روزی باش كه آسمان، دود آشكاری پديد آورد.»
اين آيه شريف در مقام تهديد كسانی است كه در شک به سر می‌برند پس اين آيه امر به انتظار قيامت نيست، بلكه نوعی تهديد و وعده به عذاب می‌باشد. بر اين اساس كه يكی از معانی امر، تهديد است.(1) ولی ما در مورد حضرت مهدی (عج) به انتظار امر شده‌ايم تا آن جا كه بهترين اعمال را انتظار فرج معرّفی كرده‌اند.
افزون بر اين اگر امر به انتظار قيامت نيز می‌شد، با هم منافاتی نداشت، چرا كه در اين صورت، هم انتظار قيامت و هم انتظار فرج حضرت مهدي (عج9 هر دو مطلوب بودند و يكديگر را نفی نمی‌كردند و اگر مراد اين است كه ما به لقاءاللّه امر شده‌ايم، و مؤمن انتظار آن را دارد، اين مطلب صحيح است و چنان كه گذشت با انتظار حكومت مهدوي منافاتی ندارد و انسان می‌تواند منتظر هر دو باشد و در واقع هر دو از يک مقوله‌اند.

پی نوشت:
1. تفسير الميزان، علامه طباطبايی، ج 18، ص 136.

منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.